Regionens vækst spurter mod toppen: De digitale muligheder er afgørende, mener Dansk Erhverv

Niels Milling, der er underdirektør i Dansk Erhverv, opfordrer virksomheder til at tage de sociale medier til sig.

Region Sjællands vækst er den næsthøjeste i landet. Ifølge Dansk Erhverv er det afgørende, at virksomhederne tager de digitale muligheder til sig.

Økonomien i Region Sjælland har fået vokseværk.

Det er nu den region i landet, der har næsthøjest vækst, viser tal fra Danmarks Statistik. Og det er noget, Dansk Erhverv kan mærke på sine virksomheder, fortæller Niels Milling, der er underdirektør.

- Vi kan mærke det på, at vores virksomheder er fortrøstningsfulde for fremtiden, de går ind i, siger Niels Milling.

Vi kan mærke det på, at vores virksomheder er fortrøstningsfulde for fremtiden, de går ind i

Niels Milling, underdirektør i Dansk Erhverv

- Vi oplever, at mange af dem er opmærksomme på, at de skal rekruttere nogle flere medarbejdere, fordi de har brug for medarbejdere, og det skyldes jo, at de har en øget omsætning.

To faktorer giver vækst

Ifølge underdirektøren er der særligt to ting, der gør sig gældende for økonomisk vækst. Det første er, at virksomhederne eksporterer til udlandet.

- Det vil sige, at det ikke kun er det lokale og nationale marked, de kigger på, men det er det internationale marked. Og der har vi lige syd for Sjælland et ret stort marked – Danmarks største marked, nemlig Tyskland. Og der er ingen tvivl om, at dem, der eksporterer til Tyskland – Sverige, Norge eller UK – det er nogle af dem, der også har succes, lyder det fra Niels Milling.

- En anden ting, vi kan se, er, at de virksomheder, der har taget de digitale muligheder ind i deres virksomhed, de har også en langt større omsætning og udvikling.

De sociale medier giver pote

Én af de virksomheder, som har taget den digitale mulighed til sig, er KidsCoolshop i Vordingborg. De seneste tre år er omsætningen i butikken tredoblet, og antallet af ansatte er steget fra tre til ti.

Og spørger man Niels Milling fra Dansk Erhverv, så skyldes en del af deres succes deres synlighed på de sociale medier.

Hvis de ikke gør det, så bliver de konkurreret ud af markedet

Niels Milling, underdirektør i Dansk Erhverv

- Der er ingen tvivl om, at netop den virksomhed har ualmindelig meget gavn af at være kommet på de sociale medier, siger Niels Milling.

- Det vil sige, at deres marked er blevet langt større, og de møder deres kunder på de kanaler, hvor deres kunder er. De får en tilgang og adgang til deres kunder, som de ellers ikke ville have haft.

Vækst på 22 milliarder kroner

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at væksten i Region Sjælland de tre seneste år har været på 22 milliarder kroner. Det svarer til en realvækst på 6,8 procent.

- Region Sjællands virksomheder er inde i en stærk periode. De seneste år har generelt været gode med tilflytning, stigende antal job og økonomisk vækst. Og det er jo dejligt at se, at vi henter ind på de andre regioner, lyder det fra Mads Váczy Kragh, direktør i Væksthus Sjælland.

Skal regionen fortsætte samme kurs mod toppen, så kræver det, at virksomhederne tager fat i de digitale muligheder og bringer dem ind i dagligdagen, lyder opfordringen fra Dansk Erhverv.

- Hvis de ikke gør det, så bliver de konkurreret ud af markedet, siger Niels Milling.

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App