Danske Patienter om Sundhedsplatformen: Vi er fortrøstningsfulde

Selvom kritikken har været hård mod det nye it-system Sundhedsplatformen, så er der ikke grund til at være bekymret, mener Danske Patienter, der er paraplyorganisation for 21 patientforeninger. Foto: TV ØST

Foreningen Danske Patienter mener ikke, man bør være bekymret som patient, når Region Sjælland tager Sundhedsplatformen i brug i nat.

Kritikken og bekymringerne er haglet ned over det nye it-system, som Region Sjælland og Region Hovedstaden er gået sammen om at indføre.

I foråret sidste år tog Region Hovedstaden det nye it-system i brug, og i nat - natten til lørdag den 25. november - er det Region Sjællands tur til at skifte it-system.

Men selvom kritikken har været hård, er der ikke grund til at være bekymret.

Det mener Danske Patienter, der er paraplyorganisation for 21 patientforeninger.

- Vi tror overordnet set ikke, man skal være bekymret som patient, siger Morten Freil, direktør i Danske Patienter til TV ØST.

- Vi er fortrøstningsfulde, og vi mener, man skal glæde sig over, som patient, at vi får et nyere og bedre system, som i sidste ende vil skabe mere overblik over et sygdomsforløb som patient.

Vi tror overordnet set ikke, man skal være bekymret som patient. Vi er fortrøstningsfulde, og vi mener, man skal glæde sig over som patient, at vi får et nyere og bedre system

Morten Freil, direktør, Danske Patienter

Har lyttet til fejlene

Det nye system samler 30 forældede systemer, der ikke alle kunne "snakke sammen". Det er et system, som ændrer arbejdsgange for samtlige ansatte på sygehusene. Derfor mener Danske Patienter også, at man kan forvente fejl.

Men de fejl, som Region Hovedstaden begik, forventer Danske Patienter, at Region Sjælland har lært af.

- Det er den største omstilling i sundhedsvæsnet i mange år, og derfor vil der ske fejl. Men det er også en nødvendig omstilling. Der skete fejl i Region Hovedstaden, og det er vores klare håb og forventning, at de fejl har man lært af og lyttet til i Region Sjælland. Det føler vi også, man har, så derfor er vi fortrøstningsfulde, siger Morten Freil.

Læs også I nat tager alle sygehuse i regionen nyt it-system i brug

Ressourcer er vigtige

En af de store fejl, som Region Hovedstaden begik, ifølge direktøren for Danske Patienter, var ikke at prioritere de nødvendige personaleressourcer til at implementere det nye it-system. 

Det håber Danske Patienter også, at Region Sjælland har lært af.

- Vi håber og forventer, at man har det nødvendige beredskab, som skal til, fordi det kræver ekstra personaleressourcer at implementere et nyt system. Derfor håber vi ikke, man gør som i Region Hovedstaden, hvor man begyndte at afskedige personale i implementeringsfasen. Det er vores klare forventning, at man i Region Sjælland har afsat de ressourcer, der skal til indtil personalet lærer at bruges systemet, siger direktøren.

Læs også Modsat hovedstaden:Region Sjælland vil ikke fyre efter Sundhedsplatformen

Patienter bør holde øje

Fra Region Sjælland trykker på knappen natten til lørdag den 25. november klokken 03.00, så har man sørget for ekstra mandskab samt aftaler med nærliggende regioner om hjælp, hvis der skulle blive behov.

Men Danske Patienter vil fortsat holde øje med indkøringsfasen.

- Vi vil holde øje med implementeringsfasen, og lytte til de bekymringer, som vil komme fra patienter og læger, lyder det.

Samtidig opfordrer patientforeningen til, at man som patient også holder et vågent øje.

- Det er aldrig patientens ansvar, om man bliver indkaldt til en undersøgelse, men vi opfordrer til, at man som patient henvender sig, hvis man oplever, noget ser mærkeligt ud eller ikke får en indkaldelse. Men det er aldrig patienternes ansvar, siger Morten Freil.​

Læs også Sundhedsplatformen: Det betyder det nye system for dig

 

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App