Danske Havne: Terrorsikring skal tilpasses havnens størrelse

Omkostningerne ved terrorsikringen er ikke noget problem for de store havne, men for de små havne kan det være et problem, lyder det fra Danske Havne Foto: TV ØST - Stephan Svingkær

Havne rundt om i landet er terrorsikret, men det er dyrt og bør gøres mere fleksibilitet – det gælder også Nykøbing Falster Havn, mener Danske Havne.

Videoovervågning, indkørselsforhold, bomme og hegn.

Det er nogle af de ting, der er blevet opført som en del af terrorsikring af flere danske havne i årene efter angrebet på World Trade Center i New York den 11. september i 2001, som følge af en aftale med regeringen og internationale krav.

Flere havne rundt om i landet overstiger dog de internationale krav og får nu lov til at vælge mere fleksible løsninger for at lette omkostningerne, lyder det fra Ole Ingrisch, Formand for Danske Havne.

- Vi kan konstatere, at Kystdirektoratet har haft en mere dialogbaseret tilgang til terrorsikringen af havne, så nogle havne har fået lov til at have billigere og mere fleksible løsninger. Det er også en vej, vi anbefaler at fortsætte ned ad, siger Ole Ingrisch til TV ØST.

Fleksibilitet vil lette omkostningerne

Det er særligt de små havne, der får lov til at vælge en mere fleksibel løsning. Havnene skal nemlig selv finansiere terrorsikringen, og den skal hænge sammen med havnens omsætning, fortæller formanden for Danske Havne.

- Omkostningerne ved terrorsikringen er ikke noget problem for de store havne, fordi de har en stor forretning. Der er omkostningerne til terrorsikringen begrænsede i forhold til forretningens størrelse. Men for de små havne kan det være et problem, fordi det er mange penge at bruge. De har lige ikke lige så mange aktiviteter, siger han.

Læs også Politisk flertal vil åbne op for lukket havn i Nykøbing Falster

Havnen i Nykøbing Falster er en af de små havne. Den er terrorsikret med et 800 meter langt jernhegn opført i 2012, som har kostet tre millioner at bygge.

Men denne løsning kunne gøres mere mobil, så hegnet kun er oppe, når der kommer et udenlandsk fragtskib og lægger til kaj, lyder forslaget fra Ole Ingrisch.

- I for eksempel Nykøbing Falster Havn har der været tale om, at hegnene har været for kraftige og lange. En mobil løsning kunne her være, at hegnet kun er opsat, når skibet er der. Mens der i for eksempel Esbjerg er en permanent løsning med hegn over det hele, da det er travl havn med mange skibe, siger han.

I Guldborgsund Kommune vil et politisk flertal også tage dele af det terrorsikrede hegn ned med henblik på at åbne mere op for byen og gøre havnen offentlig tilgængeligt igen. Venstre, Socialdemokratiet og Danske Folkeparti vil indgå budgetforhandlinger for åbningen af havnen i kommunalbestyrelsen i september-oktober i år.

Læs også Borgere om åbning af Nykøbing Falster Havn: - Bare gå i gang

Tip os Har du et godt tip?