Dansk byggegigant: Italienske brobyggere næppe færdige til tiden

Ifølge en dansk byggeentreprenør er det meget usikkert, om Storstrømsbroen bliver færdig til tiden.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det er meget usikkert, om Storstrømsbroen bliver færdig til tiden og uden at blive dyrere end forventet, hvis italienske byggefirmaer skal stå i spidsen for byggeriet.

Sådan lyder vurderingen fra den danske byggeentreprenør Per Aarsleff A/S.

Det skriver Fagbladet 3F.

Per Aarsleff A/S bød selv på at bygge Storstrømsbroen og blev prækvalificeret til opgaven.

- Vi kan godt tvivle på, om det er den rigtige beslutning at give Storstrømsbroen til de italienske selskaber i forhold til at få gennemført projektet til tiden, prisen og i den krævede kvalitet, siger viceadministrerende direktør i Aarsleff, Lars M. Carlsen til Fagbladet 3F.

Sager efter sager

Fagbladet 3F har tidligere afsløret, hvordan byggefirmaerne i det italienske konsortium, der er udpeget til at bygge Storstrømsbroen, er involveret i en række skandalesager om korruption, bestikkelse, truende konkurs, manglende betaling af underentreprenører og byggesjusk rundt omkring i verden. 

Lars M. Carlsen undrer sig over, at Vejdirektoratet ikke opdagede nogle af sagerne, inden de valgte at tildele kontrakten på Storstrømsbroen til italienerne.

- Når vi arbejder i udlandet, så må hverken vi eller vores samarbejdspartnere have verserende sager som disse, hvis vi ønsker at vinde en kontrakt, siger han.

Hos Dansk Byggeri hæfter direktør Lars Storr-Hansen sig ved, at danske selskaber ofte skal aflevere en række beviser for, om de har økonomien og evnerne til at bygge et stort projekt, men også om de har en ren straffeattest, før de må bygge for det offentlige.

- Så kan det jo ikke nytte noget, at man har et mere lemfældigt baggrundstjek bare fordi et firmas hovedsæde ligger i et andet land. Og nogle gange kan vi da godt blive overraskede over, hvem der kommer igennem en prækvalifikation og ender med at få kontrakten, siger Lars Storr-Hansen.

Italienere var 400 millioner kroner billigere

Per Aarsleff bød i partnerskab med entreprenøren Züblin A/S på at bygge Storstrømsbroen og har et indgående kendskab til projektets tekniske og økonomiske rammer.

Vejdirektoratet valgte dog at give projektet til det italienske konsortium, fordi deres bud var 400 millioner kroner billigere end de nærmeste konkurrenter.

I en mail til Fagbladet 3F oplyser Vejdirektoratet, at "ingen af virksomhederne i det vindende konsortium er dømt for strafbare handlinger".

- Vi har samtidig oplyst, at vi agter at indføje en klausul i kontrakten om Storstrømsbroen, der giver os mulighed for at kræve, at virksomhederne skal foretage såkaldt self-cleaning, hvis der skulle blive afsagt strafferetslige domme i kontraktperioden - ligesom vi får mulighed for i yderste instans at terminere kontrakten med de pågældende virksomheder, skriver Vejdirektoratet.


Nyhedsoverblik