Togstationerne i Svebølle, Regstrup og Mørkøv på Vestsjælland får snart etableret såkaldte ledelinjer.
Det synes jeg da er udemærket, at der bliver gjort noget. Men man vil jo altid gerne have mere, ik
Ledelinjer er stiplede linjer på jorden, som blinde og svagsynede kan mærke med deres stok, når de kører den hen over linjen.
- Vi bruger dem til at finde rundt på stationen og perronen - fx kan der være en ledelinje hen til der, hvor man registrerer sit rejsekort, siger Jan Friis, kredsformand for Dansk Blindesamfund Vestsjælland.
Formand: Flere stationer mangler ledelinjer
Det er regeringen og Dansk Folkeparti, der har afsat 50 mio. kr. til at forbedre handicappedes adgang på en række stationer i Danmark - heraf altså ledelinjer på tre stationer i vores landsdel.
Det glæder kredsformanden for Dansk Blindesamfund Vestsjælland, Jan Friis:
- Det synes jeg da er udemærket, at der bliver gjort noget. Men man vil jo altid gerne have mere, ik? siger han.
Jan Friis mener nemlig, at der er brug for ledelinjer flere steder:
- Vi ville da også godt have haft noget på togstationen i Slagelse. Det er en stor station med mange folk, der passerer stationen hver dag - også en del blinde. Der er ingen ledelinjer, siger kredsformanden.
Ledelinjer kan forhindre ulykker
Ifølge Jan Friis er ledelinjer på togstationerne et stort hjælpemiddel.
- De gør, at man kan klare sig selv og selv finde trappen hen til perronen f.eks.
Ledelinjer kan desuden afhjælpe ulykker, hvor blinde er involverede.
- Der sker ind imellem ulykker, hvor folk kommer for langt ud mod kanten på perronen. Man får tit hevet dem op igen, men det sker måske, at de brækker benet fx. Det kan det her afhjælpe, siger Jan Friis.
I 2005 mistede en blind kvinde sin fod, da hun blev ramt af et gennemkørende tog på Ringsted Station.