Cyklistforbund kritiserer regeringens infrastrukturplan: - Det er beklageligt og visionsløst

Den nye infrastrukturplan er ikke ambitiøs nok i forhold til cykelområdet eller grøn omstilling, mener Cyklistforbundet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Regeringen og Dansk Folkeparti er kort før folketingsvalget blevet enige om en infrastrukturaftale, der indeholder investeringer for 112,7 milliarder kroner.

Blandt andet er der jernbaneprojekter og indkøb af tog for op mod 71,5 milliarder kroner, står der i aftalen.

quote Det er beklageligt, tilbageskuende og visionsløst

Klaus Bondam, direktør i Cyklistforbundet

I infrastrukturplanen er der også frem mod 2030 afsat en milliard kroner i en statslig cykelpulje. Hos Cyklistforbundet anerkender direktør Klaus Bondam intentionen og glæder sig over, at der er sat penge af til at styrke hverdagens cykling.

Men planen er ikke ambitiøs nok hverken i forhold til cykelområdet eller til grøn omstilling, mener Klaus Bondam.

Læs også
Regeringen klar med 112 milliarder til nye veje og jernbaner
Læs også
Regeringen klar med 112 milliarder til nye veje og jernbaner

- Før vi falder bagover af begejstring og jubel, kan vi konstatere, at beløbet svarer nøjagtig til det, der blev afsat i 2009-14. Altså samme beløb bare over en betydelig længere tidsperiode, siger Klaus Bondam i en pressemeddelelse og fortsætter:

- Det er beklageligt, tilbageskuende og visionsløst. 47 procent af alle bilture i Danmark er 10 kilometer eller derunder. Der er dermed ikke mindst med elcykler et kæmpepotentiale for at øge cykeltransporten. Det udnyttes slet ikke med denne plan.

Artiklen fortsætter under indslaget.

Cyklistforbundet opfordrer i en kampagne befolkningen til at melde veje ind, det er utrygt at cykle på.

Han peger på, at år for år tager færre og færre danskere cyklen i hverdagen. Ifølge Vejdirektoratet er cykelandelen af alle ture gennemført af 10 til 85-årige bosat i Danmark faldet fra cirka 17 procent i 2014 til cirka 14 procent i 2018.

Livstilssygdomme belaster samfundet

Det er ifølge Cyklistforbundet uhensigtsmæssigt af flere grunde. Blandt andet fordi livstilssygdomme belaster de offentlige sundhedsbudgetter markant, og derfor er hverdagscykling en vigtig del af en sund og aktiv hverdag.

quote Det er motorvej, motorvej, motorvej

Klaus Bondam, direktør i Cyklistforbundet

- Cyklen er en vigtig del af løsningen, når vi skal skabe fremtidens klimavenlige og bæredygtige samfund. Det bliver hverken grønnere eller sundere end med cyklen. Den fremlagte infrastrukturplan er fortidens løsninger til fremtidens udfordring. Det er motorvej, motorvej, motorvej. Det enorme potentiale for at øge hverdagscykling og udnytte de enorme fordele i forhold til sundhed, klima og trængsel, som ligger i det, udnyttes slet ikke godt nok, siger Klaus Bondam.

Læs også
Hvor føler du dig utryg som cyklist? Her kan du se, hvor slemt det ser ud ved dig
Læs også
Hvor føler du dig utryg som cyklist? Her kan du se, hvor slemt det ser ud ved dig

Derfor kalder han det dybt uheldigt, at der satses så entydigt på motorveje, når hele 38.8 procent af danske familier ifølge tal fra Danmarks Statistik ikke har en bil og dermed er henvist til offentlig transport, cykel og gåben.

- Vi er som samfund nødt til at planlægge meget mere fokuseret også for de mange, som ikke har en bil, siger Klaus Bondam.


Nyhedsoverblik