Butikker i gågaden satser benhårdt på internethandel

I år forventes internethandlen at slå nye rekorder, og butikkerne på Lolland og Falster vil være med. De fysiske butikker skal være stærke online.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det er ikke nok at have en fysisk butik i gågaden. Man skal også have en stærk og god webshop, der kan supplere salget. Det mener Business Lolland-Falster, der har søsat et nyt pilotprojekt. 

Her skal i alt otte butikker det næste år blive dygtige til at sælge deres varer og produkter online. 

- Der ligger et kæmpe, kæmpe stort marked derude, og det gælder om at udnytte det - også for små virksomheder på Lolland-Falster. Vi skubber med, fordi vi gerne vil have landsdelen til at blomstre, siger Thomas Rasmussen, forretningschef, Business Lolland-Falster til TV ØST. 

Succesrig virksomhed hjælper til 

Det er Nykøbing Falster-virksomheden Pricerunner, der skal hjælpe de lokale butikker. Pricerunner er en internettjeneste, hvor man kan sammenligne priser på forskellige varer på internettet. Direktøren, der stiftede virksomheden for 17 år siden, tilbyder sin hjælp kvit og frit. 

quote Vi går ind og analyserer webbutikkerne. Vi ser, om de er optimeret - kommer de for eksempel frem i Google, og får brugerne en god oplevelse, når de besøger webbutikken.

Martin Dalgaard Andersen, direktør, Pricerunner

- Vi ligger selv her i Nykøbing Falster og alle vores medarbejdere er født og opvokset på Lolland-Falster. Vi hjælper hinanden, og når vi har noget erfaring, vi kan bidrage med, synes jeg også, vi er forpligtet til at gøre en indsats, siger Martin Dalgaard Andersen, direktør, Pricerunner. 

Forløbet kører i fire måneder, hvor de enkelte butikker får individuel vejledning. 

- Vi går ind og analyserer webbutikkerne. Vi ser, om de er optimeret - kommer de for eksempel frem i Google, og får brugerne en god oplevelse, når de besøger webbutikken, siger Martin Dalgaard Andersen. 

Internethandel mere end fordoblet

Der er ingen tvivl om, at internethandlen blot vokser år for år.

Tal fra Dansk Erhverv viser, at der i 2011 blev købt varer og produkter for 54 milliarder kroner på internettet i Danmark. Sidste år var tallet mere end fordoblet til 111 millioner kroner og i år forventes den at slå endnu en rekord.

- Hvorfor kun sælge til gaden? Hvorfor ikke sælge til hele Danmark eller til hele Europa for den sags skyld. Der er et kæmpe marked og kæmpe potentielle, siger Martin Dalgaard Andersen. 

 


Nyhedsoverblik