Broarbejde gav store problemer: Nu prøver de igen

Borgerne i Stege på Møn må forberede sig på kø, når Vejdirektoratet endnu engang sætter gang i at renovere Store Bro.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Bilkøer på mere end en kilometer – og lange, lange ventetider i bilen var konsekvensen, da Vejdirektoratet i april, maj og juni måned ville renovere Store Bro i Stege på Møn.

Problemerne blev til sidst så omfattende, at dele af renoveringsarbejdet helt blev udskudt for at undgå gener for eksempelvis markedsdage og andre arrangementer i byen.

Nu gør Vejdirektoratet dog endnu et forsøg, og indleder i aften, mandg den 19. september, arbejdet med at renovere broen. Det oplyser de i en pressemeddelelse.

Sådan vil trafikken flyde over Store Bro

Store Bro vil være åben for trafik i hele arbejdsperioden, men der vil dog kun være en vejbane til deling, som vil blive lysreguleret af tre signaler: de to permanente signaler, henholdsvis ved broen på Stegesiden og i krydset Støvvasen/Nygade, samt et midlertidigt tredje signal til regulering af tilkørslen til Fiskerstræde og XL-Byg fra Støvvasen.

Der vil være udkørsel forbudt fra Fiskerstræde og XL-Byg til Støvvasen i hele arbejdsperioden af hensyn til sikkerheden og trafikken ved broen. I stedet skal man benytte en midlertidig udkørsel via SuperBrugsens P-plads og for byggemarkedets vedkommende køre via Vejerboden.  

Det er broens fugekonstruktioner – de såkaldte dilatationsfuger - som skal udskiftes. De sikrer, at broen kan give sig, når vejret skifter mellem varme og kulde.

Arbejdet er dog tilrettelagt sådan, så broen kan holdes åben, mens arbejdet står på. Trafikken skal dog samles i ét spor, og bliver ligesom sidst reguleret med trafiklys.

Netop trafikreguleringen skabte i sommer store problemer – men de skulle nu være løst.

Alle lyssignaler vil være samkørt, så trafikken kan køre bedst muligt over broen. Men hvis det viser sig, at der opstår problemer, står vi naturligvis stå klar til straks at regulere på systemet. Køkørsel kan næppe undgås helt, så vi håber samtidig, at folk vil vise lidt tålmodighed, mens vi udfører det nødvendige arbejde på broen, siger Iben Maag, der er projektleder i Vejdirektoratet.

Arbejdet ventes at tage tre uger.

 

 


Nyhedsoverblik