- Det er for dårligt.
Så kontant er meldingen fra Næstveds borgmester Carsten Rasmussen (S), efter det er kommet frem, at togtiderne på den nye Ringsted-Femern bane ikke bliver lige så hurtige som først antaget.
Det vil få store konsekvenser i forhold til fremtidig bosætning, og der er da også nogle, der måske havde overvejet at flytte til Næstved, som vil blive afskrækket af togtiderne
Udbygningen og elektrificeringen af jernbanen mellem København og Rødbyhavn er et omfattende anlægsprojekt i milliardklassen, der blandt andet har til formål at nedbringe rejsetiderne. Blandt andet var pendlerne i Næstved blevet stillet i udsigt at kunne komme til København på 34 minutter.
Men nu slår Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen fast, at de varslede rejsetider ikke bliver til virkelighed. Ifølge styrelsen bliver togtiderne langsommere end ventet, fordi der ikke er blevet indkøbt tog, der kan køre 250 km/t, og fordi togene skal stoppe ved flere stationer, end man regnede med.
Konsekvenser for bosætningen
Det betyder blandt andet, at det i stedet vil tage omkring 43-45 minutter fra Næstved til København.
- Det vil få store konsekvenser i forhold til fremtidig bosætning, og der er da også nogle, der måske havde overvejet at flytte til Næstved, som vil blive afskrækket af togtiderne og i stedet vil holde sig til byerne lidt uden for København, siger Carsten Rasmussen.
På Falster møder udmeldingen om de langsommere togtider også hård kritik:
- Man bør holde fast i den plan, man havde fra starten, det er vigtigt både for pendlerne, men også for væksten og udviklingen, som det her projekt netop er sat i søen for at løse, siger John Brædder (Guldborgsundlisten), der er borgmester i Guldborgsund.
Togpendlerne i Nykøbing Falster var blevet lovet en rejsetid til København på under en time, men nu bliver rejsetiden i stedet på en time og syv minutter.
Borgmestre kræver forklaring
Begge kommuner har brugt de lovede, hurtige rejsetider til at lokke flere borgere til at bosætte sig i området.
I har jo brugt markedsført jer på noget, som ikke kommer til at blive en realitet, hvordan har du det med det?
- Det er rigtigt ærgerligt, for vi stor jo lidt til bage, hvor folk siger, at I lovede jo, at det ville tage 34 minutter, og nu viser det sig, at det ikke bliver en realitet, siger Carsten Rasmussen.
De længere rejsetider får nu de to borgmestre til at kræve en forklaring:
- Jeg mener, BaneDanmark og DSB har et forklaringsproblem, hvorfor man på en strækning på 130 kilometer, hvor man kan køre 200 km/t ikke kan nå fra Nykøbing Falster til København på 57 minutter, siger John Brædder.
- Noget tyder på, det er et spørgsmål om, at man skal oppe sig lidt og så sikre sig, at grejet selvfølgelig kan holde til det, så vi kan komme ned på lidt over 30 minutter mellem Næstved og hovedbanen, fastslår Carsten Rasmussen.