Borgmesterkandidater enige på skoleområdet: Det fungerer ikke optimalt

De to borgmesterkandidater i Vordingborg Kommune er helt enige om, at der skal gøres endnu mere på skoleområdet. De to har allerede givet hånd på at afsætte 20 millioner kroner til at løfte niveauet i folkeskolen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Ældre, erhvervsliv og daginstitutioner var nogle af de emner, der var på dagsordenen, da de to borgmesterkandidater i Vordingborg Kommune tørnede sammen til valgdebat onsdag aften i Netto i Ørslev.

Generelt var den nuværende borgmester Michael Seiding Larsen (V) og den socialdemokratiske borgmesterkandidat Mikael Smed (S) generelt meget enige under hele debatten.

Blandt andet er de to kandidater enige om, at det går godt på handicapområdet og i lokalrådene i kommunen. Ligesom borgmesterkandidaterne er helt enige i, at folkeskolen ikke fungerer som den skal.

Vil nedsætte udvalg

Netop folkeskolen var et af de helt store emner på aftenens dagsorden. De to borgmesterkandidater arbejder begge på at lave et udvalg med fokus på folkeskolen.

- Helt konkret er det sådan, at vi nedsætter et udvalg, hvor vi får kigget på 0-18 år området, og hvor vi gør noget ordentligt for folkeskolen, siger socialdemokraten, Mikael Smed (S).

- Strukturen er som den skal være, men indholdet skal være bedre. Det er der en bred enighed om i hele kommunalbestyrelsen. Vi vægter det her området højt, og der er meget fokus på det, siger nuværende borgmester, Michael Seiding Larsen (V).

Lærere, elever og forældre utilfredse

Meldingen fra lærere og forældre er, at det sejler på skoleområdet i Vordingborg Kommune. Det kom især til udtryk, da 150 elever demonstrerede ved rådhuset i sidste måned. De er utilfredse med, at der skal spares på de fire skoler, som hører under Gåsetårnskolen.

Desuden er der stor utilfredshed med den nye skolestruktur fra 2012, hvor 13 skoler blev slået sammen til fem. Det skabte Danmarks næststørste folkeskole, Gåsetårnskolen,  der huser mere end 1300 elever.

- Det fungerer ikke som det skal. Vi kan gøre det bedre, lyder det fra venstremanden, Michael Seiding Larsen (V), som senere i debatten fortæller, at der faktisk allerede er stort fokus på folkeskoleområdet.

- Vi gør noget hele tiden, og i budgetterne fremover har vi afsat 20 millioner kroner ekstra i de kommende fire år. Det kan godt være, der skal flere penge til, og det tror jeg faktisk, at hele den nye kommunalbestyrelse er enige i, vi skal prioritere, siger han.

Da spørgsmålet til Mikael Smed (S) går på, hvad han konkret vil gøre anderledes på skoleområdet er svaret følgende:

- Når man har sat penge af til skoleområdet, fjerner man ikke pengene igen året efter for at rode op igen. Så vil jeg sørge for, at det udvalg, der skal arbejde med det, kommer med nogle anbefalinger til, hvordan vi skal gribe den an, siger han.

Få penge per elev

Tal fra økoniomi- og indenrigsministeriet viser, at Vordingborg Kommune er en af de kommuner, der bruger færres penge per elev.

I debatten fortæller Mikael Smed (S), at Socialdemokratiet og Venstre allerede har givet hånd på, at der skal afsættes 20 millioner kroner til at løfte niveauet i folkeskolen.

Seerne kom til orde

I debatten havde seerne på Facebook mulighed for at stille de to borgmesterkandidater spørgsmål. Også her handlede flere af kommentarene om forholdene i folkeskolen.

Hvordan ser I på inklusionen i folkeskolen?

Det var blandt andet et af seernes mange spørgsmål, som borgmesterkandidaterne fik lov til at svare på.

- Inklusionsprocenten er nede på omkring 97 procent nu. Jeg vil sige, det går lidt bedre, men man har en forpligtigelse til at holde børnene så lang tid som muligt i et fællesskab. Ellers kan det have konsekvenser for dem, hvis de føler sig uden for fællesskabet. Så inkluder dem i undervisningen og i fællesskabet, så de ikke står alene, siger Michael Seiding Larsen (V), hvorefter Mikael Smed (S) får lov at kommentere.

- Der er en målsætning om, at maksimum en procent ikke skulle være en del af normaltilbuddet. Det kan ikke måles i procenter. Man er nødt til at kigge på de enkelte børn. Man bliver nødt til at se, hvad de kan, og hvad man kan bygge på, og hvor meget de kan være med i fællesskabet. Er det hele skoledagen og alle fem dage, eller har man også brug for at være i et andet fællesskab. Det kan vi blive bedre til, fastslår Mikael Smed (S), der kæmper om titlen som borgmester.


Nyhedsoverblik