De lokale og sommerhusejerne på halvøen Røsnæs tager kampen op mod planerne om at lave en fast forbindelse over Kattegat.
De frygter især planerne om at etablere en motorvej, som kan komme til at køre tværs gennem den vestsjællandske natur. Derfor stiftede modstanderne i området søndag en forening mod motorvejen.
Befolkningen i Kalundborg vil vokse med mellem 10.000 og 15.000, hvis der er en fast forbindelse
- Vi stifter foreningen, fordi der er planer om at lave en motorvej, der vil flække Røsnæs på langs, og det er vi bekymret for, derfor er planen at samle beboere og sommerhusejere i fælles forening, siger Anders Jørn Jensen, sommerhusejer i Røsnæs og initiativtager til foreningen Nej til motorvej gennem Røsnæs.
Martin Damm (V), borgmester i Kalundborg Kommune, hilser dog den nye forening velkommen.
- Hvis de laver en forening, der vil gøre alt for, at der ikke skal være motorvej ud over Røsnæs, så hilser jeg foreningen meget velkommen, fordi det er en dagsorden, som vi alle sammen er enige om. En fast forbindelse over Kattegat skal laves på en måde, så man ikke flækker Røsnæs på langs, siger Martin Damm og fortsætter:
- Der er ingen, som ønsker en motorvej hele vejen ud over Røsnæs. Det ville være synd og skam, for det er et fantastisk naturområde, og tangen er alt for smal til det. Men vi arbejder gerne for, at der kommer en fast forbindelse over Kattegat, og det har jeg ikke hørt, at foreningen skulle være imod, og det bliver ret afgørende. For hvis de arbejder mod en fast forbindelse over Kattegat, så har vi to ret forskellige dagsordner. Hvorimod vi er fælles om ønsket med ikke at ødelægge Røsnæs med en motorvej.
Borgmester ser stort potentiale i en bro
Han roser desuden foreningen for at lægge pres på diskussion om en den faste forbindelse over Kattegat, så folketingspolitikerne ifølge borgmesteren ikke blot vælger den nemme løsning og ved at bygge en bro og etablere en dertilhørende motorvej.
Men der er ifølge Martin Damm om potentialet ved en bro over Kattegat.
- En fast forbindelse over Kattegat ville være en kæmpe fordel for Danmark og især for vores område, så vi arbejder stærkt for, at der skal komme en fast forbindelse. Men der skal ikke være en motorvej hele vejen ud over Røsnæs til spidsen, som ødelægger naturen. Det skal kunne løses på en anden måde, svarer Martin Damm og tilføjer:
- Hvis man ser isoleret på Kalundborg Kommune, så vil kommunen ligge lige i Danmarks centrum, fordi vi får forbindelsen over til Aarhus med. Det vil sige, at vi kan begive os til Aarhus og København, vores store virksomheder kan rekruttere for et kæmpestort arbejdsmarked og udvikle sig i Kalundborg. Der findes nogle analyser, som viser, at befolkningen i Kalundborg vil vokse med mellem 10.000 og 15.000, hvis der er en fast forbindelse, så det er et ret stort udviklingstiltag for vores område.
Men er det ikke svært at undgå at ødelægge naturen, hvis man opfører en bro fra Røsnæs på Vestsjælland til Hov i Jylland?
- Der findes jo masser af tekniske muligheder, hvor man kan grave det ned i terrænet, så man ikke kan se det bagefter. Det er lavet mange andre steder, og så har man stadig fordelen ved at være forbundet med Jylland, svarer Martin Damm.
HALVØEN RØSNÆS
Store dele af Røsnæs er naturfredet, og øen gemmer blandt på Danmarks største vingård, det historiske fyr helt ude på tippen og øde naturstier.
Kilde: Visitvestsjælland