Det vi har sammen

Borgmester føler sig forrådt af Pleje Plus i konkursforløb

Arkivfoto.

Pleje Plus har forberedt deres konkurs, og har kontaktet andre kommuner for at overtage deres plejeopgaver – men Lolland Kommune hørte intet på forhånd fra selskabet.

Dårligere service til borgerne – og dårligere mulig for Lolland Kommune til at rette op på sagerne.

Der er konsekvensen efter, at det private plejeselskab Pleje Plus fredag gik konkurs.

Konkursen var dog ifølge Lollands borgmester Holger Schou Rasmussen velforberedt – og flere kommuner var advaret i god tid, siger han.

- Jeg må ærligt indrømme, at jeg er skuffet over Pleje Plus’ håndtering af samarbejdet den sidste uges tid. Efter byrådsmødet i torsdags gav Lena Løve Jensen udtryk for, at hun ville gøre alt for at sikre, at borgerne ikke blev berørt af opsigelsen af kontrakten. Det har også været vores tilgang,” forklarer Holger Schou Rasmussen. 

Læs også Pleje Plus: Derfor går vi konkurs

- Nu kan vi så se, at konkursen har været planlagt, og vi kan se, at Pleje Plus allerede har etableret et nyt selskab og kontaktet andre kommuner for at flytte opgaver derover, mens vi – der har en langt større akut opgave at løfte – ikke har hørt et ord, siger han i en pressemeddelelse.

Alt i alt skal Lolland Kommune nu med få timers varsel finde en måde at skaffe støtte til de 380 borgere, der hidtil er blevet betjent af Pleje Plus.

- Jeg har stor tillid til de dygtige medarbejdere og ledere i kommunens hjemmepleje, og jeg ved, at de vil gøre alt, hvad de kan for at sikre Lollands borgere den støtte, som de har krav på, siger Holger Schou Rasmussen.

- Vi har jo set, at hjemmeplejefirmaer i andre kommuner er gået konkurs, så vi har forberedt os på, at det også kunne ske her. Når det er sagt, så er der selvfølgelig grænser for, hvor hurtigt vi rent praktisk kan mande op, siger han. 

Læs også Lolland Kommune: Sådan skal borgere gøre under konkurs

Tip os Har du et godt tip?