Biogasbranchen: Lad lastbilerne holde pause, når børnene skal til og fra skole

Planer om et biogasanlæg ved Vordingborg får forældrene til at frygte for sikkerheden på skolevejen. Et utraditionelt forslag kan være løsningen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Planerne om et nyt biogasanlæg ved landsbyen Køng nord for Vordingborg falder ikke i god jord hos beboerne i området. De frygter blandt andet, at nogle af lastbiltransporterne vil ske af smalle veje og forbi Svend Gøngeskolen i Lundby, som børnene i området cykler til og fra.

Men nu kommer formanden for biogasbranchen beboere i møde med et forslag om at lade chaufførerne på anlægget holde pause om morgenen og om eftermiddagen, når børnene cykler frem og tilbage.

- Hvis det ikke lykkes borgerne at få kommunen til at lave en cykelsti, så kunne en af løsningerne være at lave en aftale med selskabet om, at lastbilerne ikke kører et par timer om morgenen og om eftermiddagen. Jeg er sikker på, at det kan lykkes, og man skal huske, at det er lokale chauffører, der kører, siger Henrik Høegh, der udover at være viceborgmester på Lolland også er formand for Biogasbranchen.

Biogas Køng
Læs også
Biogasanlæg muligvis på vej:
Beboere frygter for trafikkaos og farlige skoleveje
Biogas Køng
Læs også
Biogasanlæg muligvis på vej:
Beboere frygter for trafikkaos og farlige skoleveje

Er det realistisk, at chaufførerne vil tage det ansvar?

- Det er der i hvert fald blevet givet udtryk for fra firmaets side, at man er parat til at se på, hvornår man kører i hvilke retninger fra det her anlæg, siger Henrik Høegh.

Bekymret for børnene  

Planen er, at anlægget skal ligge ved landevejen mellem Næstved og Vordingborg og behandle 300.000 ton biomasse om året. Det betyder, at der skal køres cirka 33.400 lastbilkørsler til og fra anlægget hvert år. 

Miljøkonsekvensrapporten for anlægget anslår, at størstedelen af trafikken kommer fra syd ad Næstvedvej. Men godt hver femte lastbil vil køre via Lundbyvej. Det betyder, at de skal igennem Lundby og Gl. Lundby, inden de når frem til Bårse. 

Der er ingen cykelsti mellem Bårse og Lundby, som er en skolevej, hvor børnene cykler frem og tilbage til Svend Gønge-Skolen.

- Jeg er bekymret for børnene. Skal man se blod, før der bliver taget affære, spørger Helle Pia Nielsen, der har boet i et hus tæt på Næstvedvej siden 2007.  

Trafik fordelt over hele året

Henrik Høegh forstår godt beboerne i området, men håber også at der kan findes gode løsninger, fordi biogas er grøn energi, som Danmark satser på, og som skal erstatte kul.

- Det er klart, at det giver bekymringer. Vi kommer ikke udenom, at et biogasanlæg giver en jævn trafik af lastbiler. Til gengæld bliver der så mindre kørsel med gyllevogne til markerne. Som det er i dag, er der jo hektisk aktivitet, når gyllen skal køres ud til markerne et par måneder om året, nu vil gyllen blive leveret direkte der, hvor den skal bruges, og det jævnt fordelt over hele året, siger Henrik Høegh.  


Nyhedsoverblik