Bilister påkører skiltevogne - her er vognen, der gør skiltning mere sikker

En såkaldt TMA-vogn skal forbedre sikkerheden for dem, der arbejder i forbindelse med ulykker og vejarbejder på vejene.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Den er stor, skrigende gul og kan ifølge både fagforbundet 3F og politiet give bedre sikkerhed for de ansatte på landets motorveje, når der er ulykker, vejarbejde eller andre situationer, hvor der er brug for at opsætte hurtig skiltning.

Vognen hedder TMA.

Meldingen kommer dagen efter, at en 63-årig ansat ved Falck omkom, efter han blev ramt af en bil, da han sad i en skiltevogn på Vestmotorvejen ved Korsør. Skiltevognen, der her var sat op, var ikke en TMA-vogn. 

- Og sådan en skiltevogn skal man regne med har en levetid på otte-ti måneder. Så er den påkørt, siger Allan S. Larsen, vognmand fra Sorø, som lejer TMA-vognene ud.

 
 

Påkørt 18 gange på otte år

TMA står for Truck Mounted Attenuator, og klassen kan kort sagt beskrives som en lastvogn med en stor stødpude foruden skiltene, der kan beskytte både de ansatte på vejen – og de bilister, der i forbindelse med en ulykke eller et uheld rammer skiltevognen.

Og ifølge Allan S. Larsen, er det yderst nødvendigt at skifte til TMA-vognene. 

- Vi er blevet påkørt 18 gange siden 2010, siger han.

 
 

De normale skiltevogne, eller tavlevogne, som deres formelle navn er, giver ikke den store beskyttelse ved påkørsler. Det er dybest set en almindelig aluminiumstrailer med en overbygning, der kan bære batterier, skilte og lysarmaturer.

 
 

Ingen personskader med TMA-vogne

Selvom den store TMA-vogn giver en langt bedre beskyttelse end en traditionel tavlevogn, så er det dog stadig nødvendigt med en række sikkerhedstiltag.

Kravet til en TMA er, at den i sig selv vejer mere end syv ton. Når den parkeres, sker det med hjulene drejende væk fra det sted, der arbejdes, og typisk med en sikkerhedsafstand på 100 meter fra arbejdsstedet. Det skal give arbejderne ekstra beskyttelse, hvis eksempelvis en lastvogn kommer på afveje og rammer TMA’en med høj fart.

- Der har været nogle totalskadede TMA'er, men vi har ikke haft nogle personskader, siger Allan S. Larsen. 

 
 

TMA’en fungerer fuldautomatisk, sådan så den ansatte ikke behøver forlade bilen, når tavlen sættes op.


Nyhedsoverblik