Bestillingerne vælter allerede ind på campingplads to år før Tour-start

På campingpladsen er der direkte udsyn til det, der bliver anden etapes store finale: Storebæltsbroen. Foto: Anders Garde - TV ØST

Storebælt Camping og Feriecenter har haft travlt med at tage imod bookinger fra personer, som vil overvære Tour de France i Danmark i 2021.

Telefonerne har det seneste døgn bimlet og bamlet, og i mail-indbakken er det væltet ind med bestillinger hos Storebælt Camping og Feriecenter.

Men det er ikke bookinger til årets eller næste års sommerferie, der er efterspørgsel på. Det er personer, som allerede nu vil sikre sig overnatning, når verdens største cykelløb kommer til Danmark i 2021.

I går blev det nemlig endeligt bekræftet, at starten på Tour de France om to år går i Danmark, og at etape nummer to skal gå fra Roskilde over Storebæltsbroen og til Nyborg – og direkte forbi campingpladsen ved Korsør.

- Det var lige efter pressemødet i går, at den første bestilte en hytte. Det var en, der ville bestille til 2021. Så meldte vi tilbage til hende på mail, om det dog ikke var en fejl, og om hun i virkeligheden mente 2020, siger Flemming Jensen, der ejer Storebælt Camping og Feriecenter.

- Men nej nej, det var i 2021, for der var et stort cykelløb, hun skulle se. Så måtte vi booke dem til 2021.

Artiklen fortsætter under billederne.

Det kom bag på Flemming Jensen, at folk allerede nu vil booke til 2021. Foto: Anders Garde - TV ØST

  Foto: Anders Garde - TV ØST

Ville sikre sig en plads

Tre hytter og 30 pladser er allerede besat. To af dem, der har booket plads er cykelentusiasterne Lone Falk og Ib Jensen fra Helsinge. De vil nemlig være sikre på at komme så tæt på begivenheden som muligt.

- Da vi hørte, at Tour de France skulle komme til Danmark, tænkte vi, at nu var det en stor lejlighed til at se det live og ikke kun i fjernsynet, siger Lone Falk.

- Ja, og så at de snakkede om i Nyborg, at de allerede havde run på. Så tænkte vi, at vi hellere måtte ringe og sikre os en plads, selvom det er to et halvt år ude i fremtiden. Vi vil meget, meget gerne ned at se det, siger Ib Jensen.

Artiklen fortsætter under billedet.

Lone Falk og Ib Jensen fra Helsinge vil ikke gå glip af Tour de France i Danmark. Foto: Anders Garde - TV ØST

Når verdens største cykelløb kommer til Danmark, spiller Storebæltsbroen en kæmpe rolle. Der er nemlig lagt op til den helt store finale på anden etape med broen som en afgørende udfordring for rytterne.

Den præcise rute er endnu ikke klar.

DET VED VI OM TOUR DE FRANCE-STARTEN I DANMARK

Onsdag blev det officielt, at Tour de France i 2021 begynder i Danmark. Torsdag blev der så løftet for sløret til flere oplysninger om den såkaldte "Grand Départ".

 

Her er et overblik over de vigtigste detaljer:

 

  • Danmark lægger asfalt til de tre første etaper, der køres henholdsvis den 2., 3. og 4. juli 2021.
  • 1. etape køres i Københavns gader og bliver en cirka 13 kilometer lang enkeltstart. Etapen vil starte på H.C. Andersens Boulevard og slutter på Rådhuspladsen. På ruten vil blandt andet Amalienborg, Nyhavn og Christiansborg blive passeret.
  • 2. etape strækker sig over cirka 190 kilometer fra Roskilde til Nyborg. Undervejs skal feltet hen over Storebæltsbroen, hvor der ventes sidevind og chancer for udbrud.
  • 3. etape bliver en strækning på cirka 170 kilometer fra Vejle til Sønderborg. Blandt andet skal rytterne forbi Jellingstenene. 
  • Efter de tre etaper vil der blive indlagt en hviledag, hvor rytterne bliver fragtet til Frankrig. 
  • Over 900.000 tilskuere ventes at overvære de tre etaper på de danske veje. 
  • Tour de France transmitteres i 190 lande og har omtrent 3,5 milliarder tv-seere under løbet. 
  • Budgettet for de tre etaper i Danmark er 88 millioner kroner, som finansieres ved 17 millioner kroner fra staten, 55 millioner kroner fra kommunerne samt 15 millioner fra regionerne. Den sidste million finansieres af blandt andet sponsorindtægter. 
  • Ved den seneste start uden for Frankrig, i tyske Düsseldorf i 2017, lød den økonomiske gevinst på cirka 478 millioner kroner ifølge en rapport fra Deloitte. Reklameværdien blev anslået til 3,3 milliarder kroner. 
  • Danmark bød officielt på værtskabet for en Tour de France-start i 2016. 

 

Kilde: Pressemateriale fra arrangøren / Ritzau

Se mere

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App