Det vi har sammen

Asnæsværkets kulkraner bliver fjernet

De to kæmpe, gule kulkraner troner over Kalundborg. Til venstre ligger flydekranen Samson til for at løfte dele af kranerne. Foto: Jens Nielsen

De to gule mastodonter af nogle kulkraner. Bagerst kan man se flydekranen Samson fra selskabet Dansk Bjærgning og Bugsering. Foto: Jens Nielsen

En del af den ene kulkran, som ligger klar på land. Næste skridt er at splitte denne del ad for at sortere materialet. Foto: Jens Nielsen

En anden del af den ene kulkran her med et førehus. Næste skridt er at splitte denne del ad for at sortere materialet. Foto: Jens Nielsen

Flydekranen Samson er tøjret til den ene kulkran, klar til at løfte en del af. Delen læsses af i Asnæsværkets kulgård. Foto: Jens Nielsen

Foto: Jens Nielsen

Kranarmen på den første kran løftes af og skal transporteres til kulgården på land. Foto: DONG Energy

Kranarmen på den første kran løftes af og transporteres til kulgården på land. Foto: DONG Energy

Flydekranen Samson lægger til ved land for at losse en del fra kranen. Herefter skal delen klippes op og sorteres til genbrug. Foto: DONG Energy

1 af 9

To store kulkraner, der i 32 år har tronet over Kalundborg, har set deres sidste læs kul. Tirsdag begyndte man nemlig fjernelsen af de to mastodonter.

Mange millioner tons kul er blevet losset på Asnæsværket siden 1984. Og til det formål har værket haft glæde af to kæmpe, gule kulkraner. De to kulkraner, med en højde på 60 meter, kan hver løfte 32 tons kul ad gangen. 

Men nu, 32 år efter, har kranerne løftet det sidste læs kul. For DONG Energy, der ejer Asnæsværket, har besluttet, at de to gule kæmper skal skrottes.

- Fremover vil der være mindre eller ingen drift på de kulfyrede kraftværksblokke på værket, og derfor vælger vi at fjerne kulkranerne, siger Niels Christian Kjær, Regionschef i DONG Energy, i en pressemeddelelse.

El produceret af vind og sol

Ifølge DONG Energy bliver Danmarks elforbrug i stigende grad produceret på vedvarende energi som vind, sol og biobrændsel, hvilket overflødiggør behovet for de to kulkraner på Asnæsværket.

Til at dække det nye behov fik Asnæsværket i 2015 i stedet et nyt transportsystem med en mobilkran som erstatning for de to gamle kraner.

- At kulkranerne fjernes er et led i tilpasningen af Asnæsværket til det fremtidige marked. Udover det kraftigt dalende kulforbrug kræver de vedligeholdelse, og det er endnu en grund til, at de nu bliver fjernet, forklarer Niels Christian Kjær.

Alt bliver genbrugt

Som det kan ses på billederne i billedgalleriet, så skal der store maskiner til at fjerne sådan et par gamle kraner. Så der er kommet forstærkning til i form af en flydekran, der vil nedtage kranerne og lægge dem på land i Asnæsværkets kulgård.

Herefter de bliver skilt ad ved hjælp af en gravemaskine med en påmonteret jernsaks. Det bliver gjort omhyggeligt for ikke at spilde det materiale, kranerne er lavet af. 

- Det er vigtigt, at kranerne bliver demonteret ordentligt og forsvarligt, og at behandlingen af det brugte materiale sker på en bæredygtig måde. Alt bliver sorteret og genbrugt – lige fra kabler til elektronik – og det hele foregår med en certificeret samarbejdspartner, siger Niels Christian Kjær.

 Arbejdet, der startede tirsdag morgen, forventes at tage to uger.

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App