Antallet af dødsulykker i trafikken styrtdykker: Se tallene for din kommune her

Antallet af døde i trafikken i vores område er de seneste år styrtdykket. På ti år er antallet af ulykker faldet fra 68 årligt til kun 23 i 2017.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Der bliver stadig længere imellem alvorlige trafikulykker med dødelig udgang i vores område. 

Det viser tal fra Danmarks Statistik, som TV ØST har gennemgået. 

Antallet af dødsulykker i vores område er faldet med 66 procent siden 2008.  Det tilsvarende fald på landsplan er 56 procent. 

- Der er mange grunde til, at færre bliver dræbt i trafikken. Men der har været et massivt fokus på at få antallet af alvorlige trafikulykker ned helt tilbage siden 1980'erne, siger Jesper Sølund, der er dokumentationschef i Rådet for Sikker Trafik til TV ØST. 

TV ØST har opgjort statistikken for 2017 i grafikken herunder. Her kan du også slå udviklingen i din egen kommune op. 

(Artiklen fortsætter under grafikken) 

Tal fra Danmarks Statistik viser, at langt hovedparten af dødsulykkerne sker på landeveje med to spor eller på motorvejene. 

De sorte pletter er næsten væk

I 2017 kostede trafikulykker her i regionen 23 mennesker livet. Og det lave tal er resultatet af en række tekniske tiltag og et ændret adfærdsmønster hos alle os, der færdes i trafikken.  

- En ting er, at bilerne er blevet mere sikre, og at de sorte pletter i trafikken stort set er udryddet de senere år. Men jeg tror også, at det er lige så vigtigt, at det er lykkedes at ændre bilisternes adfærd. Folk kører ikke længere så stærkt, og spirituskørsel er blevet en sjældenhed, siger Jesper Sølund. 

quote Folk kører ikke længere så stærkt, og spirituskørsel er blevet en sjældenhed

Jesper Sølund, dokumentationschef i Rådet for Sikker Trafik

Også hos politiet har man lagt mærke til, at antallet af dødsulykker i trafikken er faldet. 

- Der har været en kæmpestor udvikling de sidste mange år. Og det er altså rigtig positivt. Jeg tror, at det handler om, at der længe har været et massivt fokus på trafiksikkerheden. Og også på at gøre bilerne stadig mere sikre, siger lederen af Færdselspolitiet hos Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi, Erik Mather, til TV ØST.  

Han nævner som de seneste tiltag, at airbags er blevet normen i alle biler, og at så godt som alle nye biler selv kan bremse ned, hvis der er ved at ske en ulykke. 

 - Senest har vi set en stor opmærksomhed på uopmærksomhed. Jeg tror ikke, at nogen i dag ikke kender til mottoet "kør bil, når du kører bil". Det er et aktuelt eksempel på, at kampagnerne virker, siger Erik Mather. 

Vi kører mere – og kører mindre galt 

Tilbage i 1980'erne blev cirka 700 dræbt i trafikken hvert år på landsplan. I 2017 var tallet på 175. Danskernes trafikmønster har dog også ændret sig markant siden dengang. Vi er nemlig stadig flere, der kører i bil. Samtidig kører vi i gennemsnit længere i bilerne – eksempelvis fordi vi pendler langt til og fra arbejde.  

udklip.jpg
Læs også
Se tallene: Sjællændere pendler allerlængst til arbejde
udklip.jpg
Læs også
Se tallene: Sjællændere pendler allerlængst til arbejde

Derfor kan det også synes paradoksalt, at vi ikke ser en stigning i antallet af dødsulykker. 

- Vi ser det modsatte. Og folks mere sikre biler har heller ikke fået dem til at køre mindre forsigtigt. Her har kampagnerne og politiets mobile fartkontroller gjort en kæmpe forskel, siger Jesper Sølund fra Rådet for Sikker Trafik. 

Kommunerne og de tidligere amter har også spillet en stor rolle ved at gøre vejene mere sikre. 

- Mange rundkørsler er i virkeligheden monumenter over farlige kryds. Kommunerne har gjort en meget stor indsats for at fjerne de sorte pletter fra kortet og generelt gøre vejene mere sikre. I dag er det faktisk svært at udpege særligt farlige vejstrækninger, siger dokumentationschefen. 

Han peger desuden på, at langt flere i dag passer på sig selv end tidligere. 

- Langt de fleste spænder sikkerhedsselen og tager cykelhjelm på. Det spiller en stor rolle i denne statistik. 

Lille stigning 

De seneste par år har der været en lille stigning i antallet af dødsulykker i trafikken. Antallet af døde er således steget fra 18 døde i 2014 til 24 i 2016. Men Erik Mather fra Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi advarer imod, at man slår ned på små udsving i tallene fra år til år.  

- Der sker i dag så få ulykker med dødelig udgang, at tallene bliver præget af tilfældighed. En stigning, der ser meget markant ud i procent, kan i virkeligheden dække over en enkelt alvorlig ulykke, hvor to eller tre personer omkommer, siger Erik Mather. 

Han mener samtidig, at tallet kan komme yderligere ned - og peger på, at flere kommuner den seneste tid har udviklet initiativer, der yderligere kan nedbringe tallet. 

- Der sker mange gode ting på kommunernes veje i disse år. Man adskiller eksempelvis cyklister og fodgængere fra bilerne – og der er lavet tiltag, der sænker farten på steder, hvor man skal have ekstra opmærksomhed, siger Erik Mather. 

ulykke_vestmotorvej.jpg
Læs også
Dødsulykke spærrede motorvej
ulykke_vestmotorvej.jpg
Læs også
Dødsulykke spærrede motorvej

Han fremhæver tre gode eksempler fra vores region:  

  • Næstvedvej i Vordingborg. Her har man med en midterrabat med brosten adskilt bilerne fra hinanden. Det sænker farten med to takker, forklarer Erik Mather – og har gjort det lettere for fodgængere at komme over vejen.  
  • Smedegade/Tjørne Allé i Slagelse. Der er etableret en rundkørsel - og Erik Mather fremhæver især de bump, der er lavet lavet frem mod rundkørslen. De tvinger bilisterne til at sænke farten, før de kører ud i krydset 
  • Krydset ved radioantænnen i Næstved, hvor Ring Nord møder Ring Øst, Køgevej, og Landevejen mod Rønnede. Her er cykeltrafikken helt flyttet ud af rundkørslen, og føres i tunneller langt udenom biltrafikken – og cyklerne har endda fået deres egen rundkørsel ved siden af bilernes rundkørsel.

Nyhedsoverblik