- Jeg bliver uoplagt, jeg er træt hele tiden, jeg kan ikke koncentrere mig, og sove kan jeg heller ikke. Jeg kan ikke holde ud at være her, siger Maj-Brit Grønnebæk.
Hun er én af flere beboere i afdeling Stillevang i Sorø, som i to år har klaget over skimmelsvamp i deres boliger. Trods klager føler beboerne ikke, at Sorø Boligselskab tager dem alvorligt. Ofte får de at vide, at de skal lufte bedre ud.
Ifølge Marie Louise Pind, der er advokat og ekspert i sager om fugt og skimmelsvamp, er der et sæt juridiske spilleregler i sager som denne.
- Udgangspunktet er, at man lejer en bolig, og den skal være fri for mangler. Er der mangler, har man mulighed for at påklage de mangler overfor udlejeren, og hvis man kan dokumentere, at manglerne har nedsat brugbarheden af lejemålet, så er der også mulighed for at få afslag i lejen, siger hun og fortsætter:
- Hvis en udlejer ikke håndterer en mangelsag – eksempelvis med skimmel – som man bør og som man kan forvente, så kan en lejer også gøre krav på en erstatning.
Hvad skyldes årsagen?
Hvad kan man som lejer gøre for at stå bedre i sådan en sag her?
- Det er klart, hvis man som lejer konstaterer, at der er skimmel i boligen, så er det første, man bør gøre at undersøge i hvilket omfang, det er et problem og hvad årsagen skyldes – er det egen brugeradfærd eller er det mere konstruktionsmæssigt? Og det kan man jo prøve at undersøge ved at få fat i en rådgiver, der er specialist i området for at finde ud af, hvad der er op og ned i sagen, siger Marie Louise Pind.
Er det en god idé at gøre, inden man henvender sig til udlejeren, hvis man måske ikke har den store tillid til udlejeren?
- Hvis man har mistanke om, at der er noget galt med boligen, så ville jeg sige, at man bør rette henvendelse til sin udlejer. Det er ikke givet, at man behøver at hente alle mulige rapporter i første omgang. Der vil jeg helt klart opfordre til, at man søger dialogen, inden man går til mere drastiske skridt.
Man kan gå to veje
Hvis man som beboer ikke synes, at udlejer lytter, hvem skal man så henvende sig til?
- Så er der to veje, man kan gå. Man kan enten gå rettens vej eller henvende sig til kommunen, som har en tilsynspligt i de her sager og skal påse, at folk ikke bor i sundhedsfarlige boliger. Så der er de to veje, hvis dialogen med udlejer ikke giver et resultat, siger Marie Louise Pind.
Hverken Sorø Boligselskab eller Dansk Almennyttigt Boligselskab (DAB), som administrerer dem, har ønsket at medvirke på TV eller deltage i et telefoninterview. I stedet kræver de interview på mail. Heri forsikrer de, at de tager lejernes henvendelser seriøst.
- Både SB og DAB tager mistanke om skimmelsvamp meget alvorligt, skriver de.
- Beboere, der henvender sig med mistanke om skimmel i deres bolig, får en professionel og omsorgsfuld betjening. Et sundt indeklima kan mindske forekomst af skimmelsvamp i boligen, og derfor rådgiver medarbejderne fra driftscenteret blandt andet beboerne om, hvordan de bør lufte ud, gøre rent og mindske forekomsten af vanddamp i boligen. Eksempelvis ved at lægge låg på gryder, når man koger, eller at lukke døren til badeværelset, mens man er i bad, og lufte godt ud efter man har været i bad. Medarbejderne fra driftscenteret henviser også til de brochurer, DAB har udarbejdet om sundt indeklima og skimmelsvamp, som findes på dabbolig.dk