85 skoler i regionen løfter ikke eleverne tilstrækkeligt

En ny analyse fra tænketanken CEPOS viser, at en lang række skoler i regionen ikke formår at give eleverne den afgangseksamen, de burde få.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Eleverne på over halvdelen af regionens skoler klarer ikke 9. klasses afgangsprøve så godt, som de burde. Det viser en analyse fra tænketanken CEPOS.

De har oplistet forskellen mellem elevernes resultater ved 9. klasses afgangseksamen i 2015, og de resultater, undervisningsministeriet forventede, de ville få, når man kigger på deres socioøkonomiske baggrund som eksempelvis forældrenes indkomst og uddannelse.

Her ligger i alt 85 privatskole, folkeskoler og efterskoler i regionen under den forventede gennemsnitskarakter. Da der tilfældigheder kan spille ind, er der dog en statistisk usikkerhed forbundet med at sige, at alle 85 skoler klarer sig dårligt.

Ændringer i ledelse giver dårligt resultat

En af de skoler, der på papiret præsterer under niveau, er Dalmose Skole i Slagelse. De ligger 0,7 karakterpoint lavere end forventet. Også de foregående par år har skolen klaret sig dårligt, og det ærgrer skoleleder Tina Ellekjær.

- Det kan vi gøre bedre. Det er ikke acceptabelt, siger hun til TV ØST.

Ifølge skolelederen skyldes de dårlige resultater for mange ændringer i ledelse og lærerstab, som alle har haft forskellige ideer.

quote Skolekvalitet handler også om trivsel.

Mette With Hagensen, formand Skole og Forældre

Og de dårlige resultater er noget, man generelt bør reagere på, mener Mette With Hagensen, formand i foreningen Skole og Forældre.

- Det er ok, at man ikke præsterer godt, så længe der sker en udvikling. Så hvis man klarer det dårligt i længere tid, så skal man reagere.

Hun understreger dog, at det ikke kun handler om gode karakterer, når man skal se på en skoles formåen.

- Skolekvalitet handler også om trivselsmålinger og kvalitetsrapporter, og hvorvidt der er tæt dialog mellem lærer, ledelse og forældre, siger hun til TV ØST.

Bevægelse skal vende udvikling

Hos Dalmose Skole arbejder de målrettet med at ændre de dårlige resultater.

- Vi arbejder blandt andet med at få mere bevægelse ind i undervisningen, for det gør skoledagen mere varieret, og så lærer man mere, siger hun.

Foruden Dalmose Skole klarer blandt andet også Nr. Alslev Skole på Falster og Katrinedalskolen i Holbæk det dårligere end forventet.

Du kan se, hvordan skolerne i din egen kommune klarer sig her.


Nyhedsoverblik