76-årig kvalt i sondemad: Hjernesagen vil nu undersøge sagen til bunds

Tove Sonn mistede livet den 16. februar 2018, da hun blev kvalt i sondemad på Nykøbing Falster Sygehus. Foto: TV ØST

Ansvaret for den fatale sondemadssag fra Nykøbing F. Sygehus hviler i sidste ende på sygehusledelsen og ledelsen i Region Sjælland, mener Hjernesagen.

- Sygehusledelsen på Nykøbing Falster Sygehus og ledelsen i Region Sjælland skal sikre, vi finder ud af, hvad der skete - og sørger for, at det aldrig kan ske igen på Nykøbing Falster Sygehus.

Sådan lyder kravet fra formanden for patient- og pårørendeforeningen Hjernesagen, Lise Beha Erichsen, efter det mandag kom frem, at patienterstatningen i skarpe vendinger kritiserede en hændelse på hospitalet.

Her mistede den 76-årige Tove Sonn livet, da hun blev kvalt i sin sondemad. Hun døde ifølge Patienterstatningen med overvejende sandsynlighed, fordi hendes sondemad blev givet alt, alt for hurtigt.

Det skal jo ikke overlades til de pårørende at kontrollere, at et hospital gør tingene efter de retningslinjer, der er

Lise Beha Erichsen, formanden for patient- og pårørendeforeningen Hjernesagen

Det skete, selvom familien flere gange havde påpeget overfor personalet på sygehuset, at maden blev givet for hurtigt. Den blev ifølge familen typisk givet i løbet af omkring et minut eller to, hvor processen ifølge de faglige anbefalinger skal løbe over cirka 20 minutter.

I meldingen fra patienterstatningen hedder det blandt andet:

”Vi har vurderet, at man på sygehuset ikke handlede efter erfaren specialiststandard. Erfaren specialiststandard havde været at følge retningslinjerne, som de pårørende også i forløbet henviste til og givet bolus (sondemad, red) over 20 minutter, som de pårørende bad om. Hvis man havde fulgt disse retningslinjer, ville sondemaden med overvejende sandsynlighed ikke været kommet i luftvejene og havde forårsaget kvælning.” 

Hjernesagen: Sagen er rigtig alvorlig

Hjernesagen anser sagen for at være særdeles alvorlig, siger formanden til TV ØST.

- Det er en forfærdelig sag. Kvinden var ikke selv i stand til at fortælle, at det ikke føltes rigtigt – og selvom familien påpegede fejlene, så rettede sygehuset ikke op på proceduren, siger Lise Beha Erichsen.

- Det skal jo ikke overlades til de pårørende at kontrollere, at et hospital gør tingene efter de retningslinjer, der er. Der må være noget med fagligheden, der grundigt skal ses efter i sømmene, siger Lise Beha Erichsen.

Hun opfordrer derfor hospitalet til at gennemgå sine procedurer.

Undersøgelse skal eliminere fejl

Hun mener, at det nu er op til sygehusledelsen og ledelsen i Region Sjælland at undersøge forløbet, og sørge for, at det ikke kan gentage sig.

- Det er i sidste ende deres ansvar, at det sker. Jeg synes ikke, at vi andre på nogen måde har belæg for at bedømme, hvad der er sket. Om der er tale om fejl, eller om problemet i virkeligheden er, at personalet har været spændt for hårdt op, som man ser mange andre steder. Når det er sagt, så ændrer det jo ikke ved, at det til syvende og sidst er ledelsens ansvar. Det skal de holdes fast på – det er deres ansvar at sikre, at det her ikke sker igen, siger hun.

- Man skal have tryghed, når man bliver indlagt på et hospital. Og der skal være særlig opmærksomhed, når vi taler om mennesker, der ikke selv kan sige fra og til som vi andre, siger hun.

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App