60 millioner afsat til undersøgelse af Kattegatforbindelse: - Det virker som noget hastværk

Her kan broen på Røsnæs komme til at gå i land. Foto: TV ØST

Forening kritiserer, at der er sat 60 millioner af til en forundersøgelse af en Kattegatforbindelse, før resultatet af screeningen foreligger.

Da der den 30. november blev sat et endeligt punktum i finansloven, blev der også afsat 60 millioner kroner til en forundersøgelse af en Kattegatforbindelse.

Men det har samtidig også fået Anders Jørn Jensen, der er en del af formandskabet i foreningen Nej til motorvej på Røsnæs, op ad stolen.

For tidligere på året bad transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) Vejdirektoratet om at foretage en screening af projektet. Her skulle spørgsmål, såsom koster en kombineret bro- og vejforbindelse over Kattegat virkelig omkring 120 milliarder kroner, besvares. 

Særligt er jeg glad for, at vi kan sætte gang i en forundersøgelse af en fast forbindelse over Kattegat, ligeså snart resultatet af den igangværende screening foreligger

Ole Birk Olesen (LA), transport-, bygnings- og boligminister

Og nu sætter regeringen og Dansk Folkeparti med finansloven 60 milliarder kroner af til en forundersøgelse, inden Vejdirektorats resultat af deres undersøgelse ligger klar.

Men hvorfor sætter man et tocifret millionbeløb af, når screeningen ikke er færdig? spørger Anders Jørn Jensen.

En kortslutning af processen

Facebook skriver Anders Jørn Jensen:

Det er bemærkelsesværdigt, at de afsætter 60 mio. skattekroner, inden screeningen, som skulle være grundlaget for at afsætte pengene, er færdig. Det er en kortslutning af processen og den offentlige debat.

- Regeringen har sat gang i en screening, og den screening skulle danne grundlag for at beslutte, om man ville gå videre med en forundersøgelse, siger Anders Jørn Jensen.

- Men så har man bare sprunget screeningen over og sat pengene af alligevel. Og fordi screeningen ikke er kommet, i hvert fald ikke til offentligheden, så er der ingen, der ved, på hvilken baggrund de har afsat pengene, og hvad der egentlig skal undersøges. Så offentligheden har ikke fået noget at vide om det, og 60 millioner kroner er mange skattekroner at bruge på noget, som man slet ikke kan diskutere i offentligheden, fordi vi ikke har materialet. Så det, synes jeg, er lidt mærkeligt, at man sætter en screening i gang, og så siger man ligesom bare, at den screening faktisk er lige meget, for vi sætter pengene af lige meget hvad.

- Det virker som noget hastværk. En lidt sjusket proces.

Undersøgelse går i gang, når screeningen foreligger

Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skriver de, at forundersøgelsen vil være den første konkrete planlægningsundersøgelse af en potentiel Kattegatforbindelse.

Her forklarer ministeren samtidig, at forundersøgelsen først går i gang, når screeningen er færdig.

- Når man tager i betragtning, hvor få midler vi har til rådighed til forbedringer og nye investeringer på transportområdet, er det en finanslovsaftale, som jeg er godt tilfreds med. Særligt er jeg glad for, at vi kan sætte gang i en forundersøgelse af en fast forbindelse over Kattegat, ligeså snart resultatet af den igangværende screening foreligger. Vi sikrer en forbedret mobilitet for lastbilbranchen, som hver dag holder hjulene kørende i Danmark. Og vi har en aftale om en procesplan for, hvordan vi får taget stilling til investeringer i transportinfrastruktur i perioden 2021-2030, siger Ole Birk Olesen.

Er man købt eller solgt?

Anders Jørn Jensen og foreningen er nu i gang med at søge aktindsigt i sagen.

- Vi vil gerne se, hvad der står i dokumenterne omkring, hvad der skal undersøges. Om planen stadig er at have den her motorvej langs Røsnæs, eller om man vil anlægge nogle andre ting, siger Anders Jørn Jensen.

Artiklen fortsætter under billedet.

Sådan forventes det, at en eventuel Kattegatbro vil blive opført. Foto: TV ØST

- Vi ved jo godt, at de her undersøgelser skal foregå, men så længe at der ikke er nogen afklaring og politikerne ikke melder klart ud, hvad de vil undersøge, så er der en kæmpestor usikkerhed for alle, der har ejendom på Røsnæs. Så reelt er man jo stavnsbundet, så længe der kører sådan en proces, hvor politikerne ikke rigtig er åbne over, hvad det er, de har tænkt sig at gøre. Så det er vigtigt, at det bliver afklaret hurtigst muligt, så man ved, om man er købt eller solgt.

Intet forhindrer en forundersøgelse

Jacob Jensen (V), der er finansordfører, forklarer, at man ikke behøver at foretager diverse undersøgelser i en bestemt rækkefølge. Så fordi screeningen er sat i gang først, betyder det ikke, at man ikke også kan sætte en forundersøgelse i gang.

Det er jo lidt svært at nyde naturen, hvis det er et støjhelvede på grund af motorvejen

Anders Jørn Jensen, Nej til motorvej på Røsnæs

Hvorfor sætter man penge af til en forundersøgelse af Kattegatforbindelsen, før man ved, hvad screeningen viser?

- Der er ikke noget, der forhindrer, at man sætter penge af til en forundersøgelse, før screeningen er færdig. Eller en VVM-undersøgelse for den sags skyld. Screeningen behøver ikke at være færdig først. Og man kan sige, at screeningen er ikke nede i detaljerne, så derfor kan det godt give mening at sætte en forundersøgelse i gang også, siger Jacob Jensen.

Så hvis screeningen viser, at det ikke kan hænge sammen, dropper man så forundersøgelsen?

- Ikke nødvendigvis. Men det kan man sagtens. Et flertal kan godt sige, at man trækker det tilbage igen. Pengene er jo ikke brugt. De er bare sat af på en konto, siger Jacob Jensen.

Artiklen fortsætter under klippet.

03:32

En ny forening den 16. september dagens lys på Røsnæs. Det er en gruppe af folk, der siger nej tak til en motorvej på Røsnæs. Den er nemlig kommet et skridt nærmere efter at regeringen har afsat 60 millioner kroner til en forundersøgelse af en fast kattegatforbindelse.

Luk video

Venstremanden bakker op om Kattegatforbindelsen, men han mener samtidig, at det skal gøres ordentligt.

- Der skal ikke jabbes noget igennem, når det er så stort et projekt. Derfor har jeg også spurgt ministeren om, hvorvidt man kan lave et sidekapitel i forundersøgelsen, hvor man undersøger mulighederne for en tunnel og afskærmning, siger Jacob Jensen.

Ødelægger naturen på Røsnæs

Samtidig undrer det Anders Jørn Jensen, at man stadig undersøger muligheden for en Kattegatforbindelse, når Røsnæs netop er kommet på regeringens naturkanon på grund af dens natur.

- Det er jo lidt svært at nyde naturen, hvis det er et støjhelvede på grund af motorvejen, siger Anders Jørn Jensen.

Her påpeger Jacob Jensen, at det ikke besluttet nogen steder, at forbindelsen skal gå via Røsnæs.

- Det er bare det, alle siger, lyder det fra Jacob Jensen.

- Forundersøgelsen kan jo være med til afdække mulighederne. Det kunne jo også være via Asnæs, siger han.

I finansloven er der afsat 15 millioner kroner i 2019, 25 millioner kroner i 2020 og 20 millioner kroner i 2021 til forundersøgelsen.

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App