35.000 elever undersøger ulækre skoletoiletter

Børn i hele Danmark undersøger sammenhængen mellem ufrivillig vandladning og kvaliteten af skoletoiletterne.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

- De er jo så klamme, at nogle får det dårligt af bare at være derude, lyder det fra Nicolaj Lukas Pedersen fra 7.a på Skelgårdsskolen i Kastrup.

Han har lige vasket sine hænder på skolens toilet, hvor sjaskvåde papirhåndklæder flyder på gulvet.

Fra på mandag og ugen ud skal han sammen med 35.000 andre elever undersøge, om der er en sammenhæng mellem ulækre skoletoiletter og ufrivillig vandladning og forstoppelse hos elever.

Den store undersøgelse kaldes Masseeksperimentet. Eksperimentet bliver gennemført i samarbejde med forskere på Aarhus Universitetshospital.

De har en hypotese om, at nogle børn får problemer med at tisse i bukserne, fordi de holder sig gennem en hel skoledag. Det siger overlæge på Børne- og Ungeafdelingen på Aarhus Universitetshospital Søren Rittig.

- Mange af de børn, vi ser med forstyrrelser i blæren, fortæller, at de holder sig, fordi deres skoletoiletter er ulækre.

- En overaktiv blære medfører, at børnene mister kontrollen over blæren og tisser i bukserne, siger han.

Ordentlige toiletter giver bedre trivsel

På Skelgårdsskolen kan eleverne godt genkende problemet med ulækre toiletter.

- Jeg har prøvet, hvor jeg kom lidt stresset ud af døren og ikke nåede på toilettet. Så ventede jeg til, at jeg kom hjem, fordi toiletterne var rigtig ulækre, og fik meget ondt i maven, siger Oscar Clemmesen fra 7.a. 

img_4936.jpg
Læs også
Skoleelever rammer plet i wc-kummen
img_4936.jpg
Læs også
Skoleelever rammer plet i wc-kummen

Viceskoleleder på Skelgårdsskolen Henrik Bunde anerkender problemet og er glad for, at eleverne selv er med til at belyse det.

- Ordentlige toiletter giver bedre trivsel for eleverne, så derfor er det naturligvis et meget vigtigt emne for os.

Selv om det virker spændende, er videnskabelige eksperimenter ikke ren sus og dus, når man skal undersøge toiletter, mener Emma Alberte Schweitz Fischer fra 7.a.

- Det lyder lidt klamt, men nu må vi se, siger hun.

Elever skal registrere deres toiletvaner

Hænger ufrivillig vandladning og kvaliteten af toiletter sammen? Det undersøger elever over hele landet.
      
De skal for eksempel notere varigheden af hvert toiletbesøg og bedømme forholdene fra et til fem. I Masseeksperimentet er der udarbejdet fem forskellige undervisningsforløb, som skal engagere eleverne i toiletforhold.

At være rigtig forsker
Eleverne arbejder med den naturvidenskabelige metode og undersøger inkontinens og skolens toiletforhold.

Skolens fremtidige toiletter
Eleverne undersøger hvordan et toilet fungerer og designer en innovativ proces om, hvordan toiletforholdene skal forbedres.

Fantastiske opfindelser til skoletoilettet
Eleverne tester den perfekte placering af en skydeskive i toilettet. De undersøger papirhåndklæder og giver bud på fremtidens papirhåndklæder.

De skide bakterier
Eleverne undersøger, hvor godt de vasker hænder og arbejder med bakterier og hygiejne.

Lær din tarm, blære og nyre at kende
Eleverne skal gætte dyrelort og lave en model af fordøjelsen. Tidligere udgaver af Masseeksperimentet har vist, at musikalske børn koncentrerer sig bedre i skolen, at danske skoler har et dårligt indeklima, og at børn kan lære at spise alt.
     

Kilde: Naturvidenskabsfestivalen.

Nyhedsoverblik