Søg

Skilte advarer om fartkontrol forude – skal få bilister til at sænke hastigheden

Arkivfoto. Foto: TV ØST

Blå tavler med kamerasymboler skyder op flere steder forud for fotovogne. Det skal være med til at få folk til at sænke farten yderligere.

08. sep 2018 kl. 13:36 by · ·

Måske har du lagt mærke til dem.

Blå tavler med et kamerasymbol skyder nemlig op ved både landeveje og motorveje. Skiltene er sat op for at gøre opmærksom på, at politiets fotovogne holder lige forude.

Det skriver FDM.

Hos Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi har de sat skiltene op ved Gedser Landevej mellem Nykøbing Falster og Gedser og ved Farøbroen og Guldborgsundtunnelen. Det oplyser Erik Mather, der er leder af færdselsafdelingen i Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi.

- Det har vi gjort for at prøve om at se, om opsætningen af skiltene har en effekt på hastigheden – og selvfølgelig helst en nedadgående kurve. Og vi på den måde kunne bibringe til, at folk satte hastigheden ned og på den måde undgå mange af de her tragiske ulykker, vi oplever engang imellem, siger Erik Mather.

Skiltning har en effekt

Ifølge FDM er det ikke nær så nemt at få sat skilte op på kommunernes veje som på statens veje. For Vejdirektoratet har afsat en pulje til skiltning på statens veje, som er de fleste landeveje og motorveje.

Hos Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi forsøgte de med en anden type skilte på kommunale veje.

- De blev desværre alt for hurtigt udsat for hærværk og tyveri, så det fik vi ikke rigtig noget ud af, siger Erik Mather.

- Men det var alt sammen med øje for, om vi kunne skilte os til, at folk kørte langsommere på de her strækninger.

Erik Mather fortæller, at de var nogle af de første til at sætte skiltene op. 

- Vi har faktisk på Farøbroerne og ved Guldborgsundtunellen for fire år siden været ude og sætte de her skilte op, netop for at se effekten af det. Og det har vi været inde og analysere på efterfølgende, hvor vi har kunnet se, at der var en effekt, siger han. 

Otte udvalgte strækninger

Erik Mather fortæller, at skiltningen ved de omtalte strækninger er permanente skilte.

- Men fra i næste uge begynder vi at sætte mobile skilte op. Det vil sige, når fotovognene kører ud på en strækning og måler, så er det første, som måleroperatøren sætter op, er et mobilt skilt med en gummifod, og så kører han 200 meter hen ad vejen og sætter fotoapparatet op. Det vil også blive brugt på andre strækninger end statslige, siger han.

Sidste år valgte politikredsen seks strækninger ud, hvor de vurderede, at der var særlig fare for mange uheld og for høj hastighed. I år har de valgt otte strækninger ud, som de har særligt fokus på.

- Og det er på de strækninger, vi skilter på, fordi vi har en grundlæggende tanke om, at hvis vi får hastigheden ned, så ser vi også færre færdselsuheld, siger Erik Mather.

- Vi sætter dem op på halvdelen af strækningerne. Gedser Landevej er en af de strækninger, så sætter vi de mobile skilte op på tre andre. Det vil sige, vi har fire af vores strækninger med skiltning, og så har vi fire andre strækninger, hvor vi ikke sætter skilte op, men hvor fotovognene stadigvæk holder. Fordi så har vi et sammenligningsgrundlag. Kan vi nu se, når året er omme, at skiltene har haft en effekt på antallet af uheld, så er der måske en ekstra bevæggrund til at begynde at skilte yderligere.

Dette er en forenklet version af artiklen: Se den originale version
X