- Så kan de lige så godt lukke øen, siger øboere

Antallet af færgeaflysninger er eksploderet til stor frustration for øboerne.

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Aflysninger og upålidelige færger. Det er blevet en del af hverdagen for beboerne på Nekselø og Sejer

- Det går ud over mange ting her på øen. Det går ud over de erhvervsdrivende, restauranterne, landmændene, og pendlerne, fastslår Jens Thomassen, der bor på Sejerø.

Jens Thomassen bor på Sejerø og er frustreret over de mange færgeaflysninger.
Jens Thomassen bor på Sejerø og er frustreret over de mange færgeaflysninger. Foto: Signe Alvang - TV2 ØST

Markant stigning

En aktindsigt, som TV2 ØST har fået, viser, at antallet af aflysninger er steget markant. 

I 2022 var der 12 aflyste afgange til Sejerø, mens der i 2023 var 63, hvilket er over fem gange så mange aflysninger.

quote Vi kan ikke leve med det her, så kan de lige så godt lukke øen

Klaus Perkild, formand for ø-udvalget, Sejerø

Det samme er tilfældet til Nekselø, hvor der i 2022 var 23 aflysninger, mens der i 2023 var 114. Altså næsten fem gange så mange aflysninger.

- Vi kan ikke leve med det her, så kan de lige så godt lukke øen og så ekspropriere det hele, så flytter vi væk herfra, siger Klaus Perkild, der er formand for Ø-udvalget på Sejerø.

Der er sket en markant stigning i antallet af færgeaflysninger til Sejerø og Nekselø.
Der er sket en markant stigning i antallet af færgeaflysninger til Sejerø og Nekselø. Foto: Signe Alvang - TV2 ØST

Gamle færger

Ifølge Kalundborg Kommune, der står for færgedriften, skyldes de mange aflysninger, at færgerne er gamle, går oftere i stykker, og at de har været involveret i en række uheld.

- Vi har fuld forståelse for, at øboerne er frustrerede over situationen. Det er vi jo også selv, for færgefarten er jo vores ydelse til øboerne, så det er jo utilfredsstillende for alle parter, siger rederichef Christian Sabber fra Kalundborg Kommune og fortsætter:

- Vi synes jo heller ikke, at vi løser opgave tilfredsstillende, når vi har så mange aflysninger, men vi har ikke haft andre muligheder, for når færgen ikke kan sejle, så er der intet at stille op.

Rederichef Christian Sabber erkender at færgedriften til øerne ikke er tilfredsstillende.
Rederichef Christian Sabber erkender at færgedriften til øerne ikke er tilfredsstillende. Foto: Signe Alvang - TV2 ØST

Køb af nye færger på pause

Det var ellers meningen, at kommunen ville erstatte de gamle færger med helt nye el-færger. Men stor lokal modstand og problemer med finansieringen satte i slutningen af 2022 planerne på pause.

Sejerøfærge
Læs også
Øboere frygter nye færger: - Vi har brug for mere kapacitet
Sejerøfærge
Læs også
Øboere frygter nye færger: - Vi har brug for mere kapacitet


Siden har det været uvist, hvad der skal ske med færgedriften.

- Vi arbejder på at afdække nogle forskellige scenarier og muligheder for, hvorledes man kan håndtere situationen fremadrettet, indtil der er taget stilling til, om vi skal have nye færger, eller hvad vi gør, siger rederichefen.

Når Sejerøfærgen er ude af drift, bliver Nekseløfærgen brugt til Sejerø i stedet for. Men den har mindre kapacitet især til biler.
Når Sejerøfærgen er ude af drift, bliver Nekseløfærgen brugt til Sejerø i stedet for. Men den har mindre kapacitet især til biler. Foto: Signe Alvang - TV2 ØST


Beboere kræver handling

På Sejerø håber beboerne på handling så hurtigt som muligt.

- Jeg håber, man får lavet vores færge up-to-date ved at skifte motoren ud, så vi kan sejle med den i en rum tid endnu, siger Klaus Perkild og fastslår:

- Det er jo en livsnerve for alle øer, at færgen virker som den skal.

Sejerøbugtens Færger er henholdsvis 25 og 30 år gamle.


Nyhedsoverblik