Lavvande tvinger brobyggere til at tænke nyt

Byggeriet af den nye klapbro over Guldborg Sund har krævet alternative løsninger. Nogle af dem strækker sig 33 meter ned i undergrunden.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Lav vanddybde i Guldborg Sund er en udfordring for byggeriet af den nye jernbanebro, der skal opføres parallelt med den eksisterende Kong Frederik den IX's bro.

Og løsningen på problemet er ikke en, man ser hver dag.

quote Det er første gang, vi har arbejdet på den her måde

Hans Christian Lollike, byggeleder, Banedanmark

Banedanmark, der er ansvarlig for byggeprojektet, vil nemlig støbe og bore bropillerne til den nye bro direkte i vandet.

Ifølge byggeleder på projektet, Hans Christian Lollike, er dette langt fra den normale procedure.

- Det er første gang, vi har arbejdet på den her måde. Både for mig og alle andre, der er involveret i projektet, siger han.

Bropillerne får en højde mellem 33 og 38 meter for at stå robust. Den lave vanddybde i sundet kræver derfor, at bropillerne skal bores mellem 25 og 33 meter ned i havbunden.
Bropillerne får en højde mellem 33 og 38 meter for at stå robust. Den lave vanddybde i sundet kræver derfor, at bropillerne skal bores mellem 25 og 33 meter ned i havbunden. Foto: Banedanmark

Vanddybden i sundet, dér hvor pillerne til broen skal bygges, er på knap to meter, hvilket ifølge Hans Christian Lollike gør det svært at arbejde på normalvis.

- Den lave vanddybde er rammesættende for den måde, vi kan arbejde på. Normalt har vi store fartøjer, der kommer ud med store færdigbyggede komponenter til byggeriet, men det er ikke muligt her, fortæller han.

Kreativ løsning

Brobygningsprojektets usædvanlige omstændigheder har krævet, at man må finde på kreative måder at arbejde på, hvilket ifølge Hans Christian Lollike er til entreprenørselskabet, MT Højgaards, fortjeneste.

- Det er MT Højgaard, der skal have kredit for de kreative løsninger. Det er dem, der har fundet på at bore direkte i vandet og arbejde på den her måde, siger han.

Læs også
Ny bro giver forsinkelser i trafikken
Læs også
Ny bro giver forsinkelser i trafikken

På Kong Frederik den IX's bro står der lige nu både betonbiler og en betonpumpe, der skal transportere beton gennem et langt rør ned til de steder bropillerne skal stå i vandet.

- Vores største udfordring har været etableringen af de her bropiller, der skal bores dybt ned i vandet. MT Højgaard fandt her en kreativ måde at transportere betonen til pillerne fra broen og ned til vandet, fortæller han.

Kong Frederik den IX's Bro over Guldborg Sund skal udbygges fra et til to spor, med en helt ny jernbanebro parallelt med den eksisterende fra 1962. Udvidelsen er et vigtigt led i forberedelsen af jernbanen til den nye Femern Bælt-tunnel, der ifølge planen åbner i 2029. Togtrafikken over Guldborg Sund forventes til den tid at blive tredoblet.
Kong Frederik den IX's Bro over Guldborg Sund skal udbygges fra et til to spor, med en helt ny jernbanebro parallelt med den eksisterende fra 1962. Udvidelsen er et vigtigt led i forberedelsen af jernbanen til den nye Femern Bælt-tunnel, der ifølge planen åbner i 2029. Togtrafikken over Guldborg Sund forventes til den tid at blive tredoblet. Foto: Morten Tiirikainen - TV2 ØST

Ifølge Banedanmark får pillerne, der skal bære broen, en samlet højde på mellem 33 og 38 meter for at gøre broen så robust som muligt. Langt størstedelen af bropillen vil være under vandet.

- Vi har boret helt ned til 33 meter under havbunden, hvor kalken er mest fast, fortæller, han.

Læs også
600 lokale kom bag hegnet til storstilet brobyggeri
Læs også
600 lokale kom bag hegnet til storstilet brobyggeri

Byggeleder Hans Christian Lollike er yderst tilfreds med støbningen og boringen af de første bropiller og ser frem til at arbejde videre med bygning af broen.

- Det er dejligt at være vidne til et så velovervejet og gennemtænkt arbejde. Selvom det er svært og kræver stor faglig ekspertise fra alle parter, så er det gået godt. Jeg er imponeret, siger han.

Ifølge Banedanmark er de første ni ud af 29 bropiller er nu blevet støbt og etableret, og byggeriet af den nye bro går stærkt fremad.   


Nyhedsoverblik