Trafikordfører: Det er træls, at vi mangler 4 mia. kroner

Dansk Folkepartis Kim Christiansen ærgrer sig over, at der mangler fire milliarder, efter EU har tildelt færre støttekroner til Femern-projektet end forventet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Projektet med at bygge den store tunnel under Femern Bælt får ikke lige så mange penge i støtte fra EU som forventet. Det kom frem mandag, hvor EU-kommission har givet dem mindre i støtte, end der var budgetteret med. 

Det er ærgerligt, mener Dansk Folkepartis transportordfører Kim Christiansen (DF).

- Det er en træls melding for at sige det på godt jysk, fordi vi i forvejen har haft en fordyrelse af projektet i forhold til det vi havde forventet og så får vi også mindre i støtte. Hele projektet bliver forsinket i op til seks til syv år. Det er klart, at det er lidt op ad bakke med dette projekt i øjeblikket, siger Kim Christiansen. 

Anlægsarbejdet med Femern-forbindelsen har nemlig fået tildelt 589 millioner euro i støtte fra EU-kommissionen for perioden 2016 til 2019.

Det svarer til næsten 4,4 milliarder kroner. Det betyder, at projekter mangler fire milliarder kroner, som den nye transportminister Hans Christian Schmidt (V) skal finde. Derfor har han nu indkaldt til møde i forligskredsen.

Kim Christiansen håber, at mødet kan få dem et skridt nærmere en løsning. 

- Det er selvfølgelig skuffende, for det er mindre, end det vi regnede med. Set i lyset af at projektet i sig selv er blevet for dyrt, så er det ikke gode nyheder, men vi må mødes i forligskredsen med den nye transportminister (Hans Christian Schmidt, red.) og så har vi lovet hinanden, at vi afventer lige og ser de forhandlinger, der har været mellem Sund & Bælt og entreprenørerne i forhold til, hvor meget man kan skære af prisen. De tal får vi her i efteråret, og så må vi prøve at få lavet en samlet vurdering af projektet, siger Kim Christiansen. 

I alt er syv partier gået sammen om Femern Bælt-forbindelsen - det er Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Venstre og Det Konservative Folkeparti. 

Det er muligt at søge støtte fra EU en yderligere gang inden 2020. 


Nyhedsoverblik