Svært at klage over elregninger

I går fortalte TV2 ØST om store elregninger til almindelige borgere. Nu dukker der så flere sager op.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Flemming Villadsen fra Udstrup ved Store Merløse fik et chok, da han åbnede sin sidste elregning.

- Der stod, at vi skulle betale 214.387 kroner, og at de ville blive trukket på min konto den tredje oktober, siger Flemming Villadsen.

Elregningen dækker over cirka fire måneder fra december sidste år til april i år.

Da Flemming Villadsen hørte om familien Christiansen store elregning I TV2 ØST i går, kunne han derfor genkende situationen. Flemming Villadsen føler sig nemlig også klemt af SEAS NVE. Efter han modtog den store regning, fik han sin elmåler undersøgt hos elselskabet. Ifølge undersøgelsen var der ikke noget galt med måleren, hvilket betyder, at han ikke umiddelbart kan få medhold i sin klage over beløbet på regningen.

- Jeg synes, at det er mærkeligt, at man skal sende sin måler ind til SEAS, når det i sidste ende også er dem, der skal opkræve pengene, men jeg vælger at tro det bedste om folk, så jeg håber, at de kan se, at det her er helt urimeligt, siger Flemming Villadsen.

Hos SEAS NVE har man dog svært ved at se problemet:

- Vores laboratorium er godkendt af DANAK under Økonomi- og Erhvervsministeriet. Det vil sige, at vi er godkendt til at foretage de samme verificeringer for alle andre elselskaber i Danmark, siger Peter Iversen, direktør for Net- og Entreprise hos SEAS NVE i Svinninge.

Ifølge SEAS NVE er målingerne altså uvildige, selv om de bliver foretaget af elselskabet. Det betyder, at der ikke er meget at rafle om, hvis en undersøgelse viser, at en elmåler fungerer korrekt.

- Så er det kunden, der må betale for den energi, som kunden har brugt, siger Peter Iversen.

Elkunder har mulighed for at klage til Ankenævnet på Energiområdet, men det er kunderne selv som skal bevise at de ikke har brugt den mængde strøm elselskaberne opkræver penge for. Og det er ifølge ankenævnet meget få, der får medhold i en klagesag.

- Jeg ved ikke, hvordan jeg skal kunne bevise det. Jeg ved bare, at almindelig sund fornuft vil jo kunne fortælle, at man ikke kan bruge så meget strøm i mit hus, som jeg bliver opkrævet for, siger Flemming Villadsen.

På Christiansborg lover energi- og klimaordfører for Liberal Alliance, Villum Christensen, at han vil se på sagen.

- Det er underligt, at den man skal klage over og den, der skal følge op på klagen og undersøge tingene, er den samme som den, man anker over. Jeg kan godt forstå, at folk er forbavsede over det, siger han.

Tilbage sidder Flemming Villadsen med en sekscifret regning og håber på en løsning.

- Det her kan jo betyde, at vi må gå fra hus og hjem, siger han.


Nyhedsoverblik