Seernes lockout

TV2 ØST følger hele dagen 5 seere, der er påvirket af lockouten. Se hvad de laver i live-opdateringerne ovenfor.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Kirsten Marie Westphalen, og Michael Jakobsen, lærere, 10. klassecentret Slagelse
Hun og flere andre lærere møder tirsdag morgen op på skolen for at vise, at de gerne vil arbejde. Bagefter skal hun og kollegerne forberede en demonstration, som foregår ved rådhuspladsen i Slagelse fra klokken 15.30.

  • Kl. 6.30: Jeg brænder for mit arbejde og for at undervise, så det er da frustrerende at være lockoutet.
  • Kl. 8.34: Vi er på vej i samlet flok til Slagelse by
  • Kl. 10.29: Banner produktionen er i fuld gang til demonstrationen i eftermiddag kl. 15.30.
  • Kl. 11.10: Nu færdiggøres vores plakater til demonstrationen i eftermiddag.
  • Kl. 12.35: Så er der dømt eftertænksomhed og spisepause frem til demonstrationen 15.30, mens de sidste plakater gøres klar.
  • Kl. 14.45: Har lige nået at gå tur med hunden og tjekket om sønnen på 8 stadig har det godt hos klassekammeraten, hvis far heldigvis havde mulighed for at passe dem i dag. Tænker en hel del på mine elever, som meget snart skal trække lod til prøverne og have færdiggjort deres idrætsopgave. De skal nemlig også til en stor idrætsprøve før de skriflige prøver. Tænker på mine kolleger, som føler sig tromlet over og har mistet noget af deres ellers meget høje engagement i arbejdet. Når lige at tjekke facebook, hvor der er rigtig mange debatindlæg om hele situationen. Og så er det afsted til demonstration.
  • Kl. 15.30: Nu er alle lærere i kommunen ved at vende tilbage til sbi.s klublokaler efter frokostpausen. Debatten over frokosten har handlet om de konsekvenser denne uønskede lockout har for vores elever. Alle vores elever skal til prøver, og når vi nu at forberede og vejlede dem godt nok. Den kronisk dårlige samvittighed, som alle lærere lever med i dagligdagen,( for man kan altid gøre det lidt bedre) slår altså igennem med fuld hammer, midt i kampen for den danske model og retten til at have tid til at kunne udføre kvalificeret arbejde.
  • Kl. 16.43: Vi er midt i demonstrationen. Solen skinner, musikken spiller og stemningen er god. Vi håber, at demonstrationen kan åbne folks øjne for, at lærerne gerne vil arbejde, men ikke kan få lov for KL, medmindre vi fuldstændig underkaster os deres krav til overenskomsten. Vi håber også, at vi som lærere går herfra lidt mindre desillusionerede og med stolthed over at være lærer. Vi håber at kunne gøre opmærksom på, at vi rent faktisk allerede arbejder hårdt, har et spændende og udfordrende, men også krævende arbejde. Det er fortsat ekstremt frustrerende ikke at måtte arbejde, når vi gerne vil. Det at være lærer er ikke et arbejde, men en identitet. Det er nok også derfor, det føltes så hårdt at blive beskyldt for at være både dovne og dårlige til vores arbejde. Hej Xclass-elever, vi glæder os til at arbejde sammen med jer igen.

Lone Lerche Merkel mor til Signe Lerche Merkel, 9 år – 3. klasse - Søndre Skoles Rødbyafdeling
Hverken Lone eller hendes mand har mulighed for at have Signe med på job, så de er afhængige af pasning. De har været så heldige, at genboerne, der er pensionister, har sagt ja til at passe Signe i dag. Alternativt kan hun være hos sin moster de øvrige dage.

  • Kl. 7.30: Lockouten gør tingene en del mere besværligt. Det kræver ekstra planlægning, men hvis det er det, der skal, så kan vi nok godt holde det ud.
  • Kl. 9.40: Signe Lerche Merkel: Vores genbo har lært mig at kniple, så nu er jeg ved at kniple et påskeæg i grønt garn, fordi min yndlingsfarve er grøn. Det er både sjovt og kedeligt, at jeg ikke kan komme i skole. Sjovt fordi jeg kan lære at kniple, men kedeligt fordi jeg ikke lærer dansk, matematik og engelsk. Jeg er ikke så god til engelsk endnu, så det ville jeg gerne lære mere af.
  • Kl. 11.47: Nu er vi i gang med at lave pandekager. Bente og mig laver dem, og så skal vi spise dem sammen med hendes mand Tony. Jeg elsker pandekager, så det var en god ide, Bente fik, og jeg er god til at lave dem, synes jeg selv. Selv om vi laver forskellige ting, keder jeg mig lidt engang imellem, men de har også en hund her, og den leger jeg med engang imellem. 
  • Kl. 13.40: Efter at have kniplet og spist pandekager sidder jeg ude i solen i haven. Jeg knipler videre på mit påskeæg og har nok nået en fjerdedel af det, men der går nok lang tid, før det er færdigt. Jeg synes, det bliver flot og synes, det skal hænge i en snor i vores stue. Vores pandekager blev rigtig gode. Jeg spiste 2, så der er nogle tilovers, som vi skal spise senere i dag.
  • Kl. 14.38: Nu har jeg kniplet en fjerdedel af æggets omkreds, det er helslag og læreslag. :-);-) det i midten er halvslag og helslag. :-)
  • Kl. 16.05: Min far er lige kommet for at hente mig, men jeg vil ikke med hjem, så jeg har fået lov at blive her, til min mor har fri. Det har været rigtigt hyggeligt at være her. Jeg sidder stadig ude i solen og knipler, og så har vi spist pandekager igen. Den her gang spiste jeg 4. Jeg har også været ude at gå tur med hunden Leika. Jeg ved ikke, hvad lockouten er for noget, jeg ved bare, at jeg kun kan komme i skole på fredag, hvor jeg vist nok skal have 4 timer - matematik og natur og teknik. Det bliver dejligt at se klassekammeraterne, men det er også meget hyggeligt at have fri. Lidt ligesom at have weekend eller en lang ferie. I morgen onsdag skal jeg ud til min kusine Ida og sove, og vi skal lege sammen hele dagen.

Jesper Juul Nielsen, 9. klasse Herlufmagle Skole
Elevrådsformand
Har fri i dag, men skal op på sin skole, fordi han er ansvarlig for kantinen. Den har lukket, så længe der er lockout, så køleskabet skal tømmes. Bagefter regner han med at tage hjem, og senere skal han måske være sammen med nogle venner.

  • Kl. 8.30: Er på skolen, fordi jeg er ansvarlig for kantinen, der holder lukket under lockouten. Derfor skal køleskabet tømmes. Der er måske 20 elever på skolen i alt.
  • Kl. 10.01: Når man har tidligt fri, så er der masser af tid til sin yndlings beskæftigelse, nemlig min store Lego by. Lidt senere står den på frokost og hygge med en god kammerat :-)

  • Kl. 11.30: Mig og en kammerat er gået ud i en hytte, vi har. Der er fjernsyn, og vi kan høre så høj musik, som vi vil her.

  • Kl. 13.27: Vi fordriver tiden med et godt gammeldags PlayStation 2 spil SSX 3 :-)
  • Kl. 16.31: Nu ligner dagen blot en helt almindelig dag. Man roder lidt rundt med computeren og slapper af (som jeg har gjort hele dagen) Senere i aften står den på spejder - det bliver rart at komme i gang igen efter påsken.


Jesper Helander – 48 år, lærer på Kulsbjergskolen, Stensvedafdelingen - overbygningen
Han og kollegerne samles ved skolen klokken 7.30. De har flyttet lærerværelset udenfor på et sted i nærheden af skolen. Selv om de ikke må undervise, må de godt forberede sig, og det har de tænkt sig at gøre fra det alternative lærerværelse.

  • Kl. 8.27: På Kulsbjergskolen har vi flyttet lærerværelset uden for, her sidder nogle kolleger i kulden og planlægger et undervisningsforløb. Det havde været nemmere, hvis vi måtte være på skolen.
  • Kl. 8.31: Lærerne vil gerne arbejde, eleverne vil gerne undervises og forældre vil gerne kunne kører på arbejde med ro i sjælen fordi de ved, at der er lærere, der underviser deres børn. Der er kun ofrer  i denne konflikt. Alle taber!
  • Kl. 9.45: Så er jeg hjemme igen! Vi fik mange "dyt" og "thumps up" fra forbikørende biler. Nu skal jeg planlægge skovtur på torsdag med to 7. klasser. Da jeg er lockoutet, må jeg ikke bruge skolens elev- og personaleintra, så det bliver lidt af et detektivarbejde at få kontakt med eleverne og deres forældre. Men humøret er højt.
  • Kl. 11.12: Nu skal jeg sende min store dreng i skole, han skal kun have tysk i denne uge! I alt fire lektioner. Men som KL siger: "Lockouten skal kunne mærkes". Ja tak! Det kan den! Min søn mister 88% af sin undervisning, samt sin lejerskole i næste uge. KL mærker intet og kommunen sparer en masse penge, ca. 50.000 kr om dagen bare på min skole. Hvad skal de penge mon bruges til?
  • Kl. 13.15: Er gået igang med at lave aftensmad! Idag er det mig, der venter på at børn og kone kommer hjem! Det plejer at være omvendt.
  • Kl. 14.22: Så er den store søn kommet hjem fra dagens to lektioner. Der var meget tomt og stille på skolen. "Verdens bedste folkeskole: nu uden lærere!"
  • Kl. 15.58: Jeg er klar til at forberede undervisning, KL kan bare sige ok. Sidder på spring og venter. En underlig dag!


Carsten Løye - afdelingsleder Søndre Skole Rødbyafdelingen
Han møder i skole som normalt og regner med, at dagen bliver forholdsvis normal med undtagelse af, at der selvfølgelig ikke vil være så mange elever i skole, som der plejer.

  • Kl. 9.21: En rolig morgen hos Søndre Skole Rødbyafdelingen. Forældre og elever var orienteret før påske omkring muligheden for ændringer i skemaer. Vi har mødt god forståelse fra forældre og elever, der har bidraget til en god morgen på en alternativ skoledag.
  • Kl. 14.01: Det har på alle måder været en anderledes og stille dag på afdelingen. Vi har haft undervisning i 4 ud af 22 klasser. Eleverne har nydt pladsen i pauserne. På gangen, hvor indskolingen holder til, er der normalt fyldt med elever, der skal hentes eller selv går over til sfo’en, når de har fri klokken 12.45. I dag er gangen helt tom.
  • Kl. 16.16: Dagen har været rigtig fin. God stemning blandt det fremmødte personale og elever. Plads til smil på en anderledes skoledag. Personligt har jeg haft en rolig dag, hvor ledergruppen har haft god plads til at samles og tage hul på kommende opgaver.

 Se live-dækningen fra første skoledag med lockout...


Nyhedsoverblik