Rapport sår tvivl om Femern-tunnels økonomiske fundament

Femern-forbindelsen bliver urentabel ifølge en ny rapport, som færgeselskabet Scandlines har betalt for.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det økonomiske fundament for Femern-forbindelsen slår revner ifølge en ny rapport, der er udarbejdet af det tyske forskningsinstitut DIW Econ.

 

Prisen for forbindelsen, der skal få bilister hurtigere mellem Danmark og Tyskland, er allerede skredet med milliarder, og den tyske rapport sætter nu spørgsmålstegn ved indtjeningspotentialet, der skal finansiere projektet, skriver Berlingske.

 

Ifølge rapporten kræver en fast forbindelse en høj billetpris, og ud fra de billetpriser, som Femern-selskabet har funderet deres udregninger på, vil færgeselskabet Scandlines kunne underbyde tunnelpriserne med op til en tredjedel - og stadig have sorte tal i regnskabet.

 

- Det vil betyde, at tunnelforbindelsen vil miste indtægter, og dermed vil den nødvendige tilbagebetalingsperiode blive på over 50 år, siger Ferdinand Pavel, der står bag rapporten, til Berlingske og fortsætter:

 

- Det eneste scenarie, vores modeller kan udregne, hvor færgesejladsen ikke vil stjæle kunder, er et scenarie, hvor billetprisen på tunnelen er så lav, at indtægterne slet ikke kan dække afbetaling og renter på lån til byggeriet.

 

Ferdinand Pavel mener derfor, at der er "betydeligt større økonomiske risici" ved forbindelsen end antaget. Ifølge ham "lader det til at være en dårlig investering".

 

Femern-selskabet afviser dog kritikken af projektets økonomi i rapporten, der er betalt af Scandlines.

 

Færgeselskabet frygter en unfair konkurrence fra tunnelen og administrerende direktør Søren Plousgaard Jensen kræver blandt andet, at der bliver bedre adgang til og fra færgelejet i Tyskland, så der er lige vilkår for de to forbindelser.

 

/ritzau/


Nyhedsoverblik