Oppositionen står sammen om IC4-tog

De borgerlige partier og Enhedslisten er gået sammen om at kalde transportministeren i samråd om IC4-togene, der for tiden holder stille på grund af bremseproblemer.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Partierne er klar til at ændre planerne for IC4-togene, så de aldrig kommer til at køre mellem landsdelene.
- Det er også uvist om vi får IC4 til at udfylde deres oprindelige rolle. Det kunne meget vel være, at de fik en reduceret rolle for eksempel i den regionale togtrafik, siger Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen.

- Jeg har ikke tillid til, at IC4-togene kommer til at virke i landsdelstrafikken. Der er alt for store problemer med teknikken; blandt andet tog-computerne. Og derfor er vi nødt til at overveje et alternativt scenarie, og der skal vi selvfølgelig have lukket hullet på en eller anden måde indtil vi for alvor kan få el-tog på banen i Danmark, siger Kristian Pihl Lorentzen til DR Nyheder.

For netop planerne om mere elektrificering af tognettet, som der blev indgået forlig om tidligere på ugen, gør det ifølge ordføreren nødvendigt at tænke sig om en ekstra gang i forhold til IC4.

- Vi skal frem til en helt ny materielstrategi for DSB, hvor vi satser mere på el-tog, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Ved torsdagens høring om IC4-togenes fremtid blev politikerne præsenteret for en rapport, der ikke gav grundige nok svar til at de kan tage stilling til togenes fremtid, lyder det fra Enhedslisten.

- Vi synes, at hele spørgsmålet omkring IC4 trænger til en afklaring. Det er jo ganske mange penge vi skal kaste efter et tog, og vi vil godt have sikkerhed for, at de så også kommer ud at køre, siger partiets trafikordfører, Henning Hyllested.

Hvis man skal se på løsninger uden IC4, så mener Venstre, at det er oplagt at forlænge IC3-togenes levetid.

- De nuværende IC3-tog er jo kendetegnet ved at være højst pålidelige og de er komfortable, så det er oplagt at levetidsforlænge dem fem-ti år. Og der er også den mulighed, at vi kan kigge på, om vi kan købe brugte IC3-tog i Israel, der er til salg i øjeblikket, foreslår Kristian Pihl Lorentzen.


Nyhedsoverblik