NemID bliver til SlemID

I 2015 skal 80 procent af al kommunikationen med det offentlige foregå digitalt. Og NemID volder særligt den ældre generation problemer.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Bente Rahe på 75 år er pensionist og bor i Næstved. Hun har haft store problemer med at få sit NemID installeret.

- SlemID kalder vi det, eller kalder jeg det, siger hun.

Det tog hende omkring en hel dag at få sit NemID til at fungere til både sin bank og de forskellige offentlige hjemmesider, nøglekortet skal bruges til.

Stor frustration
Hun skulle forbi Borgerservice, forbi sin bank, og hun måtte lave flere opringninger og skrive flere mails før NemID endelig kom til at virke. Det frustrerer hende.

- Det er ikke, fordi jeg er langsomt opfattende, men det her er simpelthen for besværligt, siger hun med en tydelig indignation i stemmen.
 
Volder ældre problemer
Generelt oplever ældre problemer med NemID. Årligt deltager 350 ældre i Ældre Sagens it-kurser i Næstved. Heraf oplever foreningen, at omkring en fjerdedel af it-kursisterne ikke kan finde ud af at bruge nøglekortet.

- Jeg bruger det faktisk ikke, og skal jeg bruge det, så skal jeg have hjælp til det, siger Else Noe Andersen, der er deltager i et begynderkursus i Næstved.

Også Erik Henriksen, der også deltager i Ældre Sagens kursus, har problemer med NemID.

- Jeg har ikke fået meget ud af det end til nu. Jeg har lidt svært ved at finde ind i det, siger han.

En ekstra forhindring
Ifølge underviser Erik Næsager er NemID blot en ekstra forhindring, når computeren i forvejen driller.

- Hvis man aldrig har brugt en computer før, så kan det være et stort problem at bruge NemID. Og derfor er det væsentligt, at man lærer det mest banale i at bruge computeren for at kunne bruge NemID, siger it-underviseren.

Digitaliseringsstyrelsen er uforstående
Hos Digitaliseringsstyrelsen kan man ikke genkende problematikken. Her oplever man, at danskerne generelt er meget tilfredse med NemID.

- Men vi anderkender, at det kan være svært, og derfor gør vi en hel masse. Vi samarbejder med for eksempel Ældre Sagen om de her kurser og sørger for, at de er forberedt ordentligt, sådan så at undervisningen er bedst muligt tilrettelagt, siger Michael Bach Petersen, der er kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.

Han fortæller derudover, at der også er mulighed for at få hjælp i Borgerservice.

Tilbage i Næstved håber Bente Rahe på, at NemID kommer til at lever op til sit navn og bliver nemmere at bruge, nemmere at installere og nemmere at lære.


Nyhedsoverblik