På blot 2 uger har iværksætterne bag Sprout blyanten solgt flere end 75.000 eksemplarer. Michael Stausholm fra Næstved har sammen med Jonathan Løw sikret sig salgsrettighederne på blyanten i hele Europa.
Det kan lyde som noget af en start at sælge 75.000 eksemplarer på 2 uger, men Sprout er ikke nogen helt almindelig blyant. Den kan plantes, så den kan genbruges, men alligevel bliver den ikke markedsført som et grønt produkt, skriver iværksætterne i en pressemeddelelse.
- Vi tror ikke på, at fremtidens grønne innovationer skal tale til hverken folks dårlige samvittighed eller ønske om at frelse verden. Produkterne skal i sig selv være så lækre, unikke og gennemtænkte, at de giver forbrugerne en fordel, når de anvender dem. Det kunne være muligheden for at genbruge produktet på en anderledes måde, som i Sprouts tilfælde, eller det kunne være andre former for praktiske eller
økonomiske gevinster, siger Jonathan Løw.
Forbrugerne finansierer udviklingen
Sprout-blyanten er blevet til på usædvanlig vis. Frem for at starte en virksomhed ved at hente investeringer eller lån i banken valgte iværksætterne at lade forbrugerne bestemme. Idéen blev lagt ud på hjemmesiden Kickstarter.com - en såkaldt crowdfunding side - og 3 uger senere havde de indsamlet næsten 250.000 kroner til at bygge de robotter, der i dag producerer blyanten. Og det er blot begyndelsen for den lille virksomhed, der til daglig holder til på Sydsjælland og i Århus.
- Den store succes med Sprout har givet os blod på tanden. Vi arbejder lige nu på at udvikle flere innovative produkter, der kombinerer grøn innovation og old-school gadgets, fortæller Jonathan Løw, der sammen med 3 amerikanske robotstuderende står for innovationsprocessen.
Sprout blyanten kan købes i Arnold Busck og Søstrene Grene landet over. Herudover i en række uafhængige butikker og webbutikker. Læs mere på www.plantdinblyant.dk.