Kommune: Vi vil ikke betale for at få nødkald til at virke

Ernst Thorsager fik tildelt et nødkald efter en blodprop, der ikke virker hos ham. Nu slår kommunen fast, at de ikke har tænkt sig at betale for at løse det.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Hos Ernst Thorsager ligger nødkaldet pakket væk i en pose. Og der kommer det højst sandsynligt til at ligge i et stykke tid endnu

- Jeg har passet utroligt meget på ikke at lave noget, hvor jeg skulle falde, siger Ernst Thorsager.

For siden en blodprop ødelagde hans balance, er det nemlig sket flere gange. Derfor fik han nødkaldet - men det virker ikke. Og nu har Ringsted Kommune så meldt ud, at de ikke vil betale for, at det kommer til det.

- Der er gjort et længere forsøg på, at få det til at virke. Men det har vist sig i sidste ende af tekniske årsager ikke at kunne lade sig gøre via hans eksisterende teleforbindelse, siger Andreas Jegstrup, der er direktør for socialområdet i Ringsted Kommune

Kommunens ældre nødkaldssystem dur kun over det gamle kobbernet. Ernst Thorsager har en fiberforbindelse. Og udgifterne til at få nødkaldet til at fungere over den lander ikke hos kommunen men hos Ernst Thorsager. Pris: omkring 3000 kroner. Penge, han fortæller, at han ikke har:

- Som folkepensionist er det mere end en halv måneds pension. Så det er ikke lige noget, hvor man siger, så gør vi det, fortæller han.

Sagen om Ernst Thoragers nødkald, der ikke virker, har skabt stort debat på Facebook, siden vi fortalte om sagen. Følg debatten og deltag her.

Sådan er reglerne

Kommunens beslutning er ikke retfærdigt, hvis man spørger Ernst Thorsager.

- Jeg vil sige efter 45 år i samme kommune, der synes jeg, det er lidt dårligt. Jeg har trods alt altid betalt min skat til tiden, siger han.

Kommunen selv siger, at sådan ser deres regler ud. Også selvom det kommunen, der har vurderet, at Ernst Thorsager har brug for nødkaldet i første omgang.

- Det er det serviceniveau, man har besluttet at have i kommunen. Det er den enkelte borgers ansvar - ikke at betale nødkaldet - men at sørge for forbindelsen til det, siger Andreas Jegstrup.

De henviser også til, at Ernst har både en mobiltelefon og en hustru, der kan hjælpe ham i eventuelle nødstilfælde. Men det beroliger ikke Ernst Thorsager selv.

- Det er jo ikke altid, min hustru er hjemme. Hun kan være kørt på besøg hos børnebørnene om dagen, og så er jeg alene på skansen, siger han.

Kommunen siger, at de vil forsøge at finde en løsning sammen med Ernst Thorsager. Blandt andet kan han via andre kanaler søge om støtte til at kunne betale hjælpemidlet. Men de kan ikke sige, om han rent faktisk vil få det bevilget.

På længere sigt har kommunen planer om at skifte deres nødkaldssytem ud med et, der virker over fiberforbindelser. Men der går et til to år før det bliver en realitet.


Nyhedsoverblik