Hver 10. lærer har forladt folkeskolen

Efter skolereformen har hver 10. lærer forladt deres job i folkeskolen, og der er alt for få til at erstatte dem.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Her i regionen har den nye skolereform i flere omgange fået lærere til at råbe op. I både Slagelse og Nykøbing Falster demonstrerede lærerne i samlet flok imod reformen, allerede inden den var en realitet. Og ny statistik viser nu, at flere lærere har fravalgt deres job efter reformen er trådt i kraft. 

Faktisk har hver 10. lærer har helt forladt folkeskolen, efter at skolereformen og den omstridte lov om arbejdstidsregler trådte i kraft efter sommerferien sidste år. Det viser nye tal fra Kommunernes og Regionernes Løndatakontor fra oktober 2013 til oktober 2014.

Tallene viser også, at det er lærere, som har et stykke tid til pensionsalderen, der i stigende grad forlader folkeskolen - de 35 til 44-årige og de 45 til 54-årige.

Stigningen svarer til 30 procent - svarende til 1236, der ikke længere arbejder i folkeskolen.

Ikke nok nye lærere 

Tallene i sig selv er ikke umiddelbart bekymrende, mener Claus Hjortdal, formand for Danmarks Skolelederforening. Det er til gengæld rekrutteringen af nye lærere:

- Selvfølgelig har skolereformen sin del af æren for, at lærerne søger andre steder hen, men der vil altid være udsving.

Det virkelige problem handler i langt højere grad om, at de unge ikke vil være lærere.

- Det er svært at erstatte lærerne. Det er et stort problem, og det kan ikke løses ved et hurtigt fix. Og der er meget, der skal ændres for at få de unge ind på lærerseminarierne igen, mener han.

- Det handler om hele italesættelsen af det at være lærer, at der er meget, meget fokus på universitetsuddannelser blandt de unge, og at der er tilbagemeldinger fra både pædagog- og læreruddannelserne om, at undervisningsniveauet er for dårligt, siger han.

Ifølge Claus Hjortdal er man allerede for sent på den.

Rekruttering starter for sent

- Lige nu og her er der nogle problemer, som vi ikke rigtig kan håndtere. Vi er allerede for sent på den.

Også Anders Bondo Christensen, formand for Danmarks Lærerforening, er bekymret for den negative udvikling.

- Mange kommuner har allerede nu vanskeligheder med at rekruttere lærere, og de årgange, der er på læreruddannelsen nu, er historisk små. Hele fundamentet for folkeskolen risikerer at forsvinde, siger han og fortsætter:

- Politikerne må tage ansvar for, at skolerne kan lykkes med opgaven, og at det igen bliver attraktivt at være lærer.

En undersøgelse fra KL fra oktober-november 2014 viser, at i 95 ud af 98 kommuner oplever fire procent store problemer med at rekruttere nye lærere.

37 procent oplever rekrutteringsproblemer i nogen grad, mens 54 kommuner ikke oplever problemer.

/ritzau/


Nyhedsoverblik