Åbner hotline efter pas-fejl

Telefonhotline åbner, efter adskillige borgere har modtaget et ugyldigt pas. Her i regionen har over 1000 borgere modtaget et.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Kommunernes Landsforening (KL) etablerer nu en telefonhotline til borgere, der skal rejse til udlandet i de kommende dage og er i tvivl, om de har modtaget et fejlbehæftet pas.

Det sker efter en leverandørfejl, som har gjort, at 10.947 pas udstedt siden 2. februar ikke har fingeraftryk optaget på chippen. Det skriver KL i en pressemeddelelse.

Her i regionen har i alt 1181 borgere modtaget et ugyldigt pas.

Fyns Politi oplyser, at man har oplevet en telefonstorm i forbindelse med problemet.

KL henstlller til, at det kun er borgere, der skal rejse inden tirsdag 31. marts, der skal kontakte hotlinen. Og at man inden da tjekker sin egen kommunes hjemmeside for specifik information. 

Borgerservice i 43 af landets kommuner har udstedt 11.000 pas med fejl, som betyder, at rejsende risikerer at blive afvist ved paskontrol i udlandet.

Skal man ud at rejse i den nærmeste fremtid, gælder det derfor om at henvende sig til borgerservice så hurtigt som muligt og få et nyt. Har man forsøgt det, kan man dog ringe til KL, der kan oplyse, hvorvidt passet indeholder fejl. 

Hvis det er tilfældet, skal du selv kontakte borgerservice i en kommune for at få udstedt et nyt eller midlertidigt pas.

Hotlinen er kun åben for dig, hvis du bor i en af de 43 kommuner, hvor der er udstedt fejlbehæftede pas.

De berørte kommuner i vores region er: Faxe, Kalundborg, Lolland, Næstved, Sorø og Vordingborg.

Telefonlinjen gælder desuden for borgere, der har fået udstedt deres pas i perioden 2. februar til 26. marts, og hvis du ikke kan komme igennem til borgerservice i din egen kommune.

- Hav dit pasnummer klar, når du ringer til hotlinen på telefonnummer 70 20 00 00. Den er åben lørdag klokken 10-17 og søndag klokken 10-21, skriver KL.

Det er et problem med et computerprogram hos virksomheden bag pas-produktionen, der er skyld i fejlene. Fejlene betyder, at der ikke er optaget fingeraftryk på chippen i passet.

/ritzau/


Nyhedsoverblik