En rapport fra havarikommissionen slår nu fast, at der ikke var noget galt med teknikken, da en mand i begyndelsen af oktober blev ramt og dræbt af et tog ved Ruds Vedby.
Rapporten redegør for forholdene omkring jernbaneoverskæringen på Sorøvej og beskriver, hvordan både bomme, lys og klokker fungerede, som de skulle, da regionstoget mellem Slagelse og Tølløse på vej mod Skellebjerg passerede.
Nåede ikke at bremse tilstrækkeligt
Lokomotivføreren så en mand gå mellem bommene og nåede at bremse så meget, at farten nåede ned på 65-70 kilometer i timen, hvilket langt fra var nok til at undgå at ramme manden, der blev slynget 20 meter frem. Vidner har ifølge rapporten fortalt, at manden gik mellem bommene stille og roligt og uden at se op.
Trods frikendelsen af teknikken omkring overskæringen nævner havarikommissionen i rapporten, at åbningen mellem de bomme, der er for fodgængerne og dem, der er for bilister, er unødigt store.
Sagen er nu afsluttet.