Færre biler over bompenge-grænse

S-SFs planer om en betalingsring rundt om København bygger på falske forudsætninger og forkerte trafiktal. Sådan lyder anklagen fra den borgerligt-liberale tænketank CEPOS i et nyt notat.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Formålet med betalingsringen er ifølge S-SF at reducere trængsel, bilkøer og luftforurening. I den sammenhæng argumenterer de to partier blandt andet med, at biltrafikken i hovedstaden steg med 20 pct. fra 1990 til 2008. Og at trafikmængden med samme stigningstakst vil stige med ca. ti pct. frem til 2020. Det skriver Berlingske Tidende.

Men ifølge CEPOS-notatet, der bygger på nye tal fra Københavns Kommune, er trafikmængden faldet siden 2000.

Fra Ring 2, som betalingsringen i S-SF-planen skal følge, er den faldet med tre pct. Fra det såkaldte søsnit tæt på Indre By er faldet på 11 pct.

 - S-SF baserer deres argument for betalingsringen på en forkert præmis, når de hævder, at biltrafikken er steget med 20 procent fra 1990 til 2008. Der er faktisk kommet færre biler over de sidste ti år,« siger Mia Amalie Holstein, specialkonsulent i CEPOS.

Tænketanken konkluderer, at der ingen grund er til at indføre en betalingsring, når problemerne ikke findes. Tværtimod vil betalingsringen give mere trafik og omvejskørsel uden for betalingsringen. Samtidig vil borgerne blive beskattet yderligere.

Trafikforsker bakker S-SF op: Trængslen i hovedstaden er blevet værre

Pia Olsen Dyhr, SFs ordfører på området, vil ikke udtale sig om angrebet på betalingsringen, fordi Socialdemokraterne og SF er i gang med forhandlinger om det regeringsgrundlag, hvor planerne om betalingsringen spiller en central rolle. Hun har tidligere i Berlingske erkendt, at trafikken er faldet de seneste år, men samtidig vurderet, at den vil stige igen.

Harry Lahrmann, trafikforsker ved Aalborg Universitet, har derimod læst notatet. Han anerkender, at der ser ud til at være kommet færre biler i hovedstaden, end S-SF hævder. Men man kan ifølge ham ikke af den grund konkludere, at trafikproblemerne er for nedadgående.

 - Jeg synes faktisk ikke, at CEPOS-notatet sætter diskussionen om betalingsringen i noget nyt lys,« siger han og forklarer:

 - Svagheden er, at de kigger på antallet af biler, der passerer Ring 2. For det første er det ikke nødvendigvis udtryk for mindre trængsel inden for ringen, at færre biler passerer den. For det andet er der ingen tvivl om, at trængslen og bilkøerne i København er blevet værre, fordi der er kommet langt flere cykelstier, og kapaciteten er blevet reduceret.«

Det skyldes ifølge trafikforskeren en systematisk og effektiv politik fra Københavns Rådhus om at holde bilerne ude af byen.

Han mener, at det i høj grad er gået, som Gunna Starck, tidligere byplanborgmester for Venstresocialisterne, sagde for 20 år siden: »Hundelortene skulle op i hundene. Hundene skulle ind i bilerne. Bilerne skulle ud af byen«.

 - Det er lige, hvad Københavns Kommune har gjort. Når man ikke har haft betalingsmidlet til at holde bilerne væk, har man brugt trængselsmidlet, så bilerne holder i kø, og bilisterne holder sig ude af byen,« siger Harry Lahrmann.

DTU-forskere imod betalingsring

Planerne om betalingsringen møder nu også modstand fra anden side. Otto Anker Nielsen, professor i trafikplanlægning på DTU, og Niels Buus Kristensen, institutdirektør ved DTU Transport, konkluderer i dag i en kronik i Berlingske, at "de samfundsøkonomiske ulemper ved en bompengering langt overstiger de samfundsøkonomiske gevinster."


Nyhedsoverblik