DSB kæmper med ny IC4-forsinkelse

Skandaletog er snart forsinket med syv år. Men det nytter ikke at hæve kontrakten, siger eksperter.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Mareridtet med IC4-togene fortsætter for DSB, som endnu engang kan kaste en tidsplan i skraldespanden, fordi den italienske leverandør er forsinket.

Mangler 20 togsæt
Med udgangen af september skal alle 83 IC4-togsæt være leveret, men den seneste statusrapport fra DSB til Folketingets Transportudvalg viser imidlertid, at DSB i juli manglede 20 IC4-togsæt i forhold til den aftalte leveringsplan.

Snart syv års forsinkelse
Dermed er slutdatoen for DSB og de danske togrejsendes mareridt endnu engang udskudt, og den samlede forsinkelse er på vej til at overskride syv år.

Og det har medført ekstraudgifter for DSB og dårligere rejseforhold for passagererne.

Langsommere tog - dårligere komfort
For selvom DSB har modtaget over 50 IC4-tog, så er der i dag kun otte togsæt i drift. Og kun på jyske regionalstrækninger.

- IC4-problemerne har betydet færre siddepladser i togene, hvor der i forvejen er for få, konstaterer Alex Landex, lektor ved DTU Transport, og tilføjer:

- Desuden har DSB måttet leje ekstra materiel, som har givet langsommere tog og dårligere komfort, end hvis man havde haft IC4, og det har givetvis kostet passagerer.

Kan ikke bryde kontrakt
DSB har gentagne gange givet udtrykt for en tiltagende utilfredshed med den sløve leverandør, og selskaberne har forhandlet om de forsinkede leverancer siden starten af 2011. Men der er stadig ingen løsning.

DSB har hidtil vurderet, at forsinkelserne ikke har haft en karakter, som giver mulighed for at bryde købskontrakten med Ansaldobreda.

Risiko for konkurs
Og det er heller ikke nødvendigvis nogen god idé, mener Kim Østergaard, lektor ved CBS og ekspert i kontraktret.

- Man skal jo bruge nogle tog, og hvis man hæver købet og kræver erstatning, risikerer man muligvis, at Ansaldobreda går konkurs, og så får man ikke noget, påpeger han.

Ikke bedring foreløbigt
Alex Landex minder samtidig om, at en annullering af købet ikke vil give bedre vilkår for passagererne.

- Som passager skal man ikke forvente, at der bliver bedre plads og komfort i togene, før DSB går i gang med det næste togindkøb, siger han.

DSB har ikke ønsket at udtale sig om IC4-togene, så længe der forhandles med Ansaldobreda.

/ritzau/


Nyhedsoverblik