Borgerservice rykker ud med digital hjælp

1. november kommer post ud digitalt, og i Guldborgsund Kommune rykker Borgerservice nu ud for at hjælpe borgere, der har svært ved at bruge det digitale system.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Få hjælp til det digitale. Det er titlen på en ny finktion til borgerne i Guldborgsund Kommune. I en pressemeddelelse skriver kommunen, at Borgerservice nu rykker ud til dem, der har det svært ved at bruge den digitale selvbetjening og Digital Post.

Fra 1. november bliver Danmark nemlig for alvor digitalt, og vi skal i postkassen på nettet for at se efter breve i stedet for at gå ud til fortovet.

28,1 procent mangler

For nogle går det som en leg at betjene sig selv på kommunens hjemmeside og sende Digital Post, mens andre har brug for lidt hjælp til at komme i gang. For at hjælpe dem, der er tøvende over for at kaste sig ud i det med digital selvbetjening, er Borgerservice nu begyndt at rykke ud til borgerne og give hjælp til det digitale.

- 28,1 procent af borgerne har endnu ikke oprettet en digital postkasse. Derfor intensiverer vi nu vores indsats for at få de sidste til at tage stilling til Digital Post, siger Jytte Lyngsøe.

- Det gør vi ved at møde borgerne der, hvor de er og være synlige i forhold til den hjælp, vi kan tilbyde, siger hun.

Borgerservice har løbende siden 2013 været ude på flere lokale uddannelsesinstitutioner og holdt kurser på bibliotekerne, men nu er indsatsen altså blevet udvidet og intensiveret.

Stor interesse for hjælp

I forbindelse med den landsdækkende seniorsurfdag var Borgerservice ude i flere banker og besvarede borgernes spørgsmål til digital post og Nem-ID. Men det er også populært at få borgerservicerepræsentanter til egentlige informationsmøder om digitale løsninger for eksempel beboerforeninger og pensionistforeninger.

- Vi mærker en meget stor interesse for vores arbejde, og der er efterspørgsel på at få os ud for at fortælle. Og vi kommer meget gerne og svarer på spørgsmål, fortsætter Jytte Lyngsøe.

Til informationsmøderne kan borgerne få svar på alle de spørgsmål, de måtte have.

- Nogle er lidt nervøse for at betjene sig selv på nettet, men så fortæller vi om, hvordan det praktisk foregår, og at man kan være helt tryg, når man bruger selvbetjeningsløsninger. Andre har mere praktiske spørgsmål i forhold til, hvad man egentlig kan gøre selv, siger Jytte Lyngsøe.

De unge er længst bagud

Infomøderne er ikke kun forbeholdt den ældre generation, der har problemer med håndteringen af det digitale medie. Borgerservice besøger også de unge ude på skoler og efterskoler for at fortælle om Digital Post og digital selvbetjening.

- De unge er faktisk dem, der er længst bagud i forhold til at tilmelde sig Digital Post. Faktisk er under halvdelen af de unge mellem 15 og 24 år blevet tilmeldt. Vi skal helt op til 75+ for at finde et højere tal. Og for de unge er det jo ikke, fordi kniber med de tekniske færdigheder, her er det fordi de unge ikke har kendskab til det offentlige og ikke ved, hvornår de skal bruge Digital Post, siger Jytte Lyngsøe.

Alle foreninger, skoler, sammenslutninger og lignende kan få besøg af Borgerservice, ved at ringe på telefon 5473 1000.
Derudover er der hjælp at hente til Digital Post og digital selvbetjening ved at møde op i Borgerservice eller ringe på 5473 1000 mandag-torsdag

 


Nyhedsoverblik