Bilister får bedre klagemuligheder

Klager over bilforhandlere og mekanikerregninger skal gennem nyt klagenævn i stedet for retten. Det forbedrer bilisternes klagemuligheder.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Fra på mandag bliver det lettere at klage over en dårlig mekaniker eller bilforhandler. Her træder et nyt klagenævn for biler nemlig i kraft på internettet.

En samlet bil- og mekanikerbranche er gået sammen om at stifte det nye klagenævn.

Tidligere skulle klager over biler eller mekanikerregninger afgøres ved domstolene, men fra den 3. december vil det internetbaserede klagenævn bilklage.dk kunne afgøre alle tvister om biler.

Klagenævnet dækker bilkøb til mere end 100.000 kroner samt reparationer over 1500 kroner. Det koster 500 kroner i depositum at klage.

- Det vil skabe gennemsigtighed og tryghed for forbrugerne, fordi de ved, at de hurtigt og ubureaukratisk kan få en afgørelse, hvis der opstår en tvist, siger Thomas Møller Thomsen, der er adm. direktør i FDM.


Nyhedsoverblik