65,5 millioner år på én app

En ny stor digital satsning, der blandt andet består af en nyudviklet app skal formidle Stevns Klints historie på en ny og anderledes måde.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det er dagen før dagen på museet ved Stevns Klint. I morgen kommer kulturministeren forbi til præsentationen af den seneste store digitale satsning:

- Man er jo altid lidt nervøs for, hvordan det kører når man går digitalt, men det kører bare utroligt stabilt det vi har fået lavet, så på den front er jeg slet ikke nervøs for i morgen, siger museumsdirektør Tove Damholt.

Præmierenerver er der ikke mange af. Men alt skal også bare klappe. Museet har nemlig brugt 6 millioner kroner fra Nordea fonden til blandt andet at udvikle den nye app.

Er du ikke til apps, så har museet også forbedret skiltningen langs den tyve kilometer lange sti, der går langs klinten.

- Det gør jo at det er meget lettere for de besøgende at orientere sig for de besøgene, og de kan bevæge sig ud i området og samtidig opleve historien om klinten.

På appen ligger film, der fortæller om klintens plads I verdenshistorien, og alt indholdet på app’en har været en af de store poster i budgettet. Ønsket om at satse på ny teknologi kom i udgangspunktet fordi museet var presset:

- Jeg synes ikke vi gjorde det godt nok, og der kom slet ikke så mange gæster som stedet her fortjener. Klinten er jo kandidat til at komme på listen over UNESCO’s kulturarv, og vi ligger jo ikke længere væk end en times kørsel fra København, så der burde være basis for mange flere besøgende.

På museet tror de på den fagre nye digitale verden, og de er ikke i tvivl om at de har fat i den lange ende

- Jeg glæder mig til, at vi får præmiere i morgen, og at folk kan rende rundt med den nye app og jagte dinosaurer.

 


Nyhedsoverblik