Vinekspert om kirsebærvin: Det kan bære hele vejen

Frederiksdal Kirsebærvin har så stærkt et produkt, at de kan få succes på det internationale vinmarked. Det vurderer en dansk vinekspert.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Sidste weekend var Frederiksdal Kirsebærvin, der holder til på Vestlolland, taget ud af deres vante omgivelser for at netværke på den tyske vinmesse Prowein i Düsseldorf.

Her var de én blandt 6.500 vinproducenter, importører og eksportører, der skulle forsøge at fange opmærksomheden hos de potentielle kunder på messen. En mission, som skulle forsøge at give dem en mere solid plads på det internationale vinmarked.

quote De laver noget, som er med til at sætte Danmark på verdenskortet

Frederik Kreutzer, vinekspert

Frederiksdal Kirsebærvin fik mange internationale kontakter ud af messen, blandt andet fra Japan, Taiwan, Island, Holland og Østrig. De kontakter skal de nu forsøge at forvandle til kunder, og det tror vinekspert og vinblogger Frederik Kreutzer fra Otto Suenson Vinhandel godt kan lade sig gøre. Han har fulgt med i Frederiksdals fremgang, og han fremhæver vinprojektet fra Lolland som et af de stærkeste i Danmark.

- De laver noget, som er med til at sætte Danmark på verdenskortet, siger han til TV ØST. 

Læs også
Lokal vinproducent på fin messe: ”Vi drukner Europa i kirsebærvin”
Læs også
Lokal vinproducent på fin messe: ”Vi drukner Europa i kirsebærvin”

Ændrer spillets regler

Det er især den metode, som Frederiksdal bruger til at lave deres vin, som fangede Frederik Kreutzer til at starte med.

quote De ændrer spillets regler, når de tager deres Stevnskirsebær og vælger at gære det

Frederik Kreutzer, vinekspert

- Én ting er, at de laver frugtvin. Det er nemt nok. Men de ændrer spillets regler, når de tager deres Stevnskirsebær og vælger at gære det, siger Frederik Kreutzer og fortæter:

- Denne her gæringsproces er nøglepunktet for, hvorfor Frederiksdal er så anderledes end for eksempel Cherry Heering eller det, vi kender fra dengang, vi var 14 år gamle, dig og mig, og vi var nede i supermarkedet for at købe den billigste kirsebærvin. Den var kunne drikkes uden større ubehag og var sød og lækker og havde masser af alkohol. Frederiksdal gør det anderledes.

Skiller sig ud

En del af nøglen til at komme ind på det internationale marked er blandt andet, at man skal lave et produkt, som skiller sig ud, vurderer Frederik Kreutzer. Og det gør Frederiksdal altså efter hans mening.

quote Jeg ser Frederiksdal som en af de toneangivende spillere, vi kommer til at have

Frederik Kreutzer, vinekspert

- Næsten 80 procent af al verdens vin er lavet på 35 forskellige slags druer, og de druer skaber nogenlunde samme smagsindtryk. Hvis du drikker en Cabernet Sauvignon, så får du nogenlunde samme smagsindtryk, om vinen er fra Chile, Californien eller Frankrig. Men vinnørderne vil gerne have noget andet. Folk synes, at kirsebærvinen fra Frederiksdal er sjov og interessant, siger han. 

Læs også
Vinkonsulent: Den er anderledes end noget, jeg har prøvet før
Læs også
Vinkonsulent: Den er anderledes end noget, jeg har prøvet før

Men kan det bære mere end bare at være sjovt?

- Det kan det. Absolut. For trinnet efter sjovt er, at vi spørger os selv, hvad vi kan bruge det til, og hvorfor det er så godt. En vin som Frederiksdals skal også ud på restaurantscenen og der, hvor folk drikker den. Og det kommer de ved at fortælle om vinen på messer som Prowein.

Lykkes det at fortælle historien og skabe interesse i udlandet, så tror Frederik Kreutzer på, at projekt kirsebærvin kan nå langt.

- Det kan bære hele vejen. Jeg ser Frederiksdal som en af de toneangivende spillere, vi kommer til at have. De skal ud på verdensmarkedet og have en plads i barskabet i barerne i Berlin og Paris på samme måde, som Cointreau og Grand Marnier har. Jeg kan ikke se, hvorfor det ikke skulle lykkes. 


Nyhedsoverblik