Heunicke om Ringsted Station: Vi bliver nødt til at se på det igen

Ombygningen af Ringsted Station møder kritik fra flere kanter. Nu vil Magnus Heunicke tage sagen op i folketingets transportudvalg.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

- Jeg frygter, det her er uklogt og dårligt, det er både irriterende for pendlerne og dyrt for samfundet, fordi vi risikerer at kaste gode penge efter dårlige.

Sådan lyder det fra den tidligere transportminister Magnus Heunicke (S) om ombygningen af Ringsted Station.

Ringsted Station skal fremover fungere som en et knudepunkt for togtrafikken i Danmark. Derfor er Banedanmark ved at ombygge stationen for 730 millioner kroner.

Henrik Værum Høgh pendlertalsmand
Læs også
Pendlere i opråb: Ombygningen af Ringsted Station er kørt helt af sporet
Henrik Værum Høgh pendlertalsmand
Læs også
Pendlere i opråb: Ombygningen af Ringsted Station er kørt helt af sporet

Men selv om der bruges mange millioner på ombygningen, så bliver resultatet langt fra tilfredsstillende, lyder kritikken fra pendlere og eksperter.

Det skyldes, at den nuværende ombygning kun vil fungere som en midlertidig løsning, for når Femern-tunnelen mellem Rødby og Puttgarden står færdig, vil stationen ikke have kapacitet til at rumme den ekstra togtrafik, og derfor vil det være nødvendigt at bygge stationen om igen.

Dobbeltdækkertog på ringsted station
Læs også
Ombygning af Ringsted Station bliver over 500 millioner kroner dyrere
Dobbeltdækkertog på ringsted station
Læs også
Ombygning af Ringsted Station bliver over 500 millioner kroner dyrere

Vil tage sagen op i udvalget

Det får nu den tidligere transportminister til at reagere:

 - Jeg vil tage sagen op i folketingets transportudvalg, og vi må appellere til transportministeren om at se på det her igen, det giver ingen mening, hvis vi bare kører videre med bind for øjnene her og gør noget, som er tåbeligt, for det bliver dyrere, og det bliver også meget mere besværligt, fastslår Magnus Heunicke.

Det er planen, den nye jernbane mellem København og Ringsted skal indvies til maj 2019. Kan man nå at ændre på planerne, som det ser ud nu?

- Det ved jeg simpelthen ikke, om man kan. Men det er præcis det, vi skal have undersøgt nu, for jeg synes ikke, det giver nogen mening bare at køre videre med bind for øjnene, fastslår han.

Pengekassen er tom

Ifølge Dansk Folkepartis transportordfører Kim Christiansen er løbet dog kørt, for der er ikke flere penge at tage af:

- Det er stærkt kritisabelt, jeg har bare ikke mulighed for at finde penge her og nu til, at man kan lave den rigtige løsning i første hug så at sige.

Hvorfor finder I ikke pengene nu, I skal jo alligevel bruge pengene til en ombygning på et senere tidspunkt?

- Der skal man ikke have fat i mig, der skal man have fat i finansministeren, jeg ved bare, at det har jeg også spurgt ind til og fået at vide, at det er der ikke penge til nu, siger Kim Christiansen.

ringsted_station.jpg
Læs også
Efter ekstraregning: Drop ombygning af Ringsted Station
ringsted_station.jpg
Læs også
Efter ekstraregning: Drop ombygning af Ringsted Station

Pendlerne langer ud efter politikerne i forligskredsen bag projektet, som, de mener, har sovet i timen.

Har I gjort det godt nok?

Nej, jeg synes ikke, den her løsning er god nok. Det er klart, at når vi bygger en ny jernbane, så skal den kobles til den eksisterende jernbane et sted, og det er altså Ringsted, der er knudepunktet der, det synes jeg er en god beslutning, men spørgsmålet er så, er det den rigtige tilkobling, og i øjeblikket ser det ikke sådan ud, fastslår Magnus Heunicke.

Ombygningen af Ringsted Station er blevet markant dyrere end beregnet. Der var afsat 440 millioner kroner til at ombygge og opgradere stationen, men nu lyder regningen på 730 millioner kroner.  


Nyhedsoverblik