To ugers skolecamp skal bane vej for en ungdomsuddannelse

45 stevnske elever fra 8. og 9. klasse går "nye veje" for at blive klar til en ungdomsuddannelse. Det er Stevns Kommune, der står bag det nye projekt.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Der skal være styr på Pythagoras og vinkler, når man går i 8. og 9. klasse. Men det er ikke alle elever, der har lige nemt ved matematiske formler og udregninger.

- Vi er bare ikke så gode til at lave opgaverne, fordi vi nok ikke kan koncentrere os, forklarer Morten Juel, der går i 9. klasse på Strøbyskolen i Stevns Kommune.

quote Vi er bare ikke så gode til at lave opgaverne, fordi vi nok ikke kan koncentrere os

Morten Juel, 9. klasse på Strøbyskolen

Derfor er 45 elever fra de tre folkeskoler i Stevns Kommune nu blevet udvalgt til kommunens nye projekt, der kaldes ”Nye veje”. Kommunen har søsat projektet for at gøre flere elever parate til en ungdomsuddannelse.     

- Det er nogle elever, der rigtig gerne vil det her, og man kan mærke, at de er motiverede, forklarer Christina Dollerup, lærer på Strøbyskolen.    

Projektet er blandt andet inspireret af kendte projekter som Løkkefondens ”Drengeakademi” og Københavner Akademiet, som begge er tilbud til drenge, med det formål at de kan få et ekstra fagligt, personligt og socialt løft. ”Nye veje” bygger på samme principper, men er et tilbud til både drenge og piger.

Færre elever giver mere fordybelse

I to uger er eleverne taget ud af den normale undervisning på deres skoler og går i stedet på en camp på ungdomsskolen, hvor der fokuseres målrettet på dansk og matematik. Det er nemlig de fag, der skal bestås for at blive optaget på en ungdomsuddannelse.

quote Det er rigtig rart at have færre elever, for så har vi denne her tætte dialog med barnet, og barnet får hjælp med det samme

Christina Dollerup, lærer på Strøbyskolen

- Det er rigtig rart at have færre elever, for så har vi denne her tætte dialog med barnet, og barnet får hjælp med det samme. Derudover er det nogle børn, som måske ikke fylder så meget i den daglige undervisning, som lige pludselig har luft til at være på og sige noget, forklarer Christina Dollerup.  

Og den strategi giver pote.

- Jeg kan allerede mærke, at jeg har en meget bedre koncentration her i timen, og man laver meget mere end man plejer at gøre, fordi der er så få i klassen, siger Malou Eltong, der også er elev i 9. klasse på Strøbyskolen.  

På vej mod gode vaner

I den første uge af campen bor eleverne sammen på vandrerhjemmet i Store Heddinge, så de også får nogle andre kompetencer end de faglige med i bagagen.  

- Det er jo det her med at prøve at vise eleverne nogle gode vaner. Bare det her med at stå op i god tid og få morgenmad og dyrke noget motion. Og så er der jo også hele det sociale aspekt, hvor de går ud og har samarbejdsøvelser. Så det er forhåbentlig dét, de får med fra campen, forklarer Flemming Bødker Schaaf, projektansvarlig og viceskoleleder på Hother Skole.

De daglige samarbejdsøvelser er med til at give eleverne social selvtillid. 

- Man bliver rystet sammen og man er sammen med nogen, man ikke lige tænker, man ville gå hen til normalt, forklarer Sofie Kure fra Store Heddinge skole.

Indsatsen fortsætter hele året

Efter to uger på campen fortsætter hverdagsindsatsen, hvor eleverne stadig skal modtage ekstraundervisning i dansk og matematik frem til sommer.

Sofie Kure er overbevist om, at forløbet gør, at hun nok skal bestå ungdomsuddannelsens optagelsesprøve.

- Ja, det er jeg ret sikker på, at jeg gør, Det virker i hvert fald rigtig godt, og det er nogle gode lærere, siger hun.     


Nyhedsoverblik