Danskerne skal væbne sig med tålmodighed i forbindelse med byggeriet af en fast forbindelse mellem Lolland og Nordtyskland.
Det er resultatet af et møde mellem den danske og den slesvig-holstenske trafikminister mandag. Det skriver Flensborg Avis.
Forsinkes i et halvt år
Den endelige tidsplan for milliardprojektet udskydes med et halvt år, så den først kommer i midten af 2018.
Det blev slået fast, da den nye danske trafikminister, Ole Birk Olesen (LA), mødtes med sin slesvig-holstenske kollega, Reinhard Meyer (SPD), i Kiel mandag.
Ifølge Reinhard Meyer er det de mange indvendinger og klager, der er kommet fra tysk side, der er årsag til forsinkelsen.
Klar til at sætte maskinerne i jorden
Og det ærgrer Ole Birk Olesen.
- Både regeringen og Femern A/S er klar til at sætte maskinerne i jorden, så snart den tyske godkendelsesproces er i hus.
- Derfor er det selvfølgelig ærgerligt, at byggeriet forsinkes af tyske godkendelsesprocedurer, siger han i en pressemeddelelse.
Vælter ind med klager
Der er kommet ikke mindre end 12.600 fra tysk side alene. Og de skal alle behandles, før der kan fremlægges en tidsplan for byggeriet.
Reinhard Meyer understreger dog, at regeringen i Kiel stadig er fast besluttet på at gennemføre projektet, selv om byggeriet tidligst kan starte i 2020.
Ole Birk Olesen udtrykker forståelse for den tyske grundighed. Men tilføjer, at man naturligvis gerne vil bygge forbindelsen så hurtigt som muligt.
Det enorme projekt, der skal forbinde Rødbyhavn med den tyske ø Femern, bliver blandt andet set som en kærkommen saltvandsindsprøjtning til det trængte Lolland i form af nye job.
Byggeri tager lang tid
Femern-tunnelen kommer til at tage mindst otte år at bygge.
På tysk side er myndighederne dog stadig i fuld med gang med at tygge sig igennem de mange indsigelser fra borgere og organisationer, der er bekymrede for konsekvenserne af det store tunnelanlæg.
Det samlede budget for Femern-forbindelsen er knap 53 milliarder kroner.