Togpassagerer kan se frem til bedre internet

Banedanmark opfører mellem 60 og 65 nye master langs jernbanen, som skal sikre internet til pendlerne. De første master bliver rejst på Lolland.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Frem til udgangen af næste år vil der spire mellem 60-65 nye master op i det danske landskab.

Masterne bliver opført langs jernbanen, for nu kan togpassagererne nemlig se frem til bedre internet i togene.

Det skriver Banedanmark i en pressemeddelelse.

De første to master bliver rejst i Vester Ulslev og Lundegårde i Lolland Kommune. Det er nemlig en af de kommuner, hvor borgerne pendler længst.

udklip.jpg
Læs også
Se tallene: Sjællændere pendler allerlængst til arbejde
udklip.jpg
Læs også
Se tallene: Sjællændere pendler allerlængst til arbejde

- Det er glædeligt, at vi nu er så langt i arbejdet med at sikre bedre internet- og mobildækning i de danske tog og langs jernbanen, at vi nu går fysisk i luften med projektet, så brugeroplevelsen og muligheden for at arbejde i togene bliver markant bedre i fremtiden, siger Søren Boysen, der er formand for Joint Advisory Board, bestående af DSB, Arriva, Banedanmark, TDC, Telia, Telenor og teleselskabet 3.

Lokal glæde

Nyheden om de spirende master i det lollandske landskab vækker begejstring.

- Tidssvarende mobil- og dataforbindelse er her i 2018 helt grundlæggende infrastruktur på linje med vand, varme og gode togforbindelser. Derfor har det også rigtig høj prioritet for Lolland Kommune at få lukket de data- og mobilhuller, som vi stadig har i vores geografi, og derfor er Banedanmarks opstilling af mobilmaster rigtig godt nyt, som vi har set frem til. Det er godt nyt for vores mange pendlere, og det er rigtig godt nyt for de beboere i områderne, hvor masterne stilles op, siger Holger Schou Rasmussen (S), der er borgmester i Lolland Kommune.

Fakta:

Projektet forløber frem til 2020, og løsningen består af tre dele.

 

Banedanmark opgraderer de nuværende master eller etablerer nye, så radiodækningen forbedres via teleoperatørernes radioudstyr. Til masten hører også adgangsveje til nye teknikkabiner samt fiberforbindelser, hvor der er behov for dette.

 

  • DSB og teleselskaberne installerer signalforstærkere i togene. I dag bremser togenes metalkonstruktion for modtagelsen af radiosignalerne, også der hvor der ellers er god udendørs dækning.
     
  • En multi WiFi-løsning, dvs. en ny WiFi-løsning installeres i DSB's tog, hvor flere teleoperatører leverer data. Det giver mulighed for at anvende radiosignaler fra alle netværk langs banen og skaber bedre dækning og øget kapacitet i toget.
     
  • Arriva har vurderet, at der ikke er behov for signalforstærkere i Arrivas tog, som er en type, der dæmper signalet mindre. Arrivas nuværende WiFi løsning er allerede et multi-WiFi system.

 

Kilde: Banedanmark.

Også den lokale pendlertalsmand er tilfreds med bedre dækning i togene.

- Det er en rigtig god nyhed for os pendlere, at vi fremover får en bedre og mere stabil internetforbindelse på Sydbanen. Vi kommer til at kunne udnytte tiden i toget langt mere effektivt, end vi kan i dag, siger Conny Hansen.​

Tog med køreledninger
Læs også
Jernbane udstyres med 200 kilometer luftledning: Skal give hurtigere tog
Tog med køreledninger
Læs også
Jernbane udstyres med 200 kilometer luftledning: Skal give hurtigere tog

Nyhedsoverblik