Det er ikke en farbar vej at droppe det udskældte it-system Sundhedsplatformen på de østdanske hospitaler. Udfordringen nu er at få fejlene rettet, og få systemet til at fungere ordentligt.
Det mener direktøren for Danske Patienter, Morten Freil.
Dermed går han imod et borgerforslag fra en række personer i sundhedsverdenen, der i lyset af de mange meldinger om fejl i Sundhedsplatformen vil have Folketinget til at droppe Sundhedsplatformen, og anskaffe ét fælles system på landsplan, som skal virke uden fejl.
Ud over de negative historier, så hører vi også, at mange er glade for platformen. Indenfor nogle specialer giver platformen et bedre bedre overblik - også for patienterne
- Jeg mener, at det er vigtigt at vi slår fast, at det ikke er nogen løsning at skrotte sundhedsplatformen. Konsekvenserne af det vil være helt uoverskuelige, fastslår han overfor TV ØST.
- De gamle systemer, som Sundhedsplatformen erstatter, var ikke tidssvarende, og var ikke sikrede fremadrettet. Alternativerne i Jylland er heller ikke sikret fremadrettet - men det er Sundhedsplatformen. Udfordringen nu er at få politikerne og sundhedspersonalet og ikke mindst udviklerne af systemet til at samarbejde om at få løst problemerne, få det hele gjort mere smidigt og få det til at køre godt. Men det er ikke en løsning at droppe systemet, siger han.
Gode muligheder drukner i kritik
Sundhedsplatformen har kostet Region Hovedstaden og Region Sjælland 2,8 milliarder kroner - og alene de første seks måneder, hvor Sundhedsplatformen var i brug i Region Sjælland, har det udløst knap 1.100 utilsigtede hændelser eller fejl.
Direktøren for Danske Patienter, Morten Freil, fastslår dog, at når man laver så stor en ændring, som skiftet til Sundhedsplatformen var, så må man forvente at finde problemer i større eller mindre omfang. Han mener blot, at det er vigtigt, at man angriber problemerne i en konstruktiv ånd.
- Der er gode muligheder i systemet, som faktisk er druknet i den massive kritik, som der har været. Jeg tror, at det er meget vigtigt at gå konstruktivt til systemerne. Ud over de negative historier, så hører vi også, at mange er glade for platformen. Indenfor nogle specialer giver platformen et bedre bedre overblik - også for patienterne, siger han.
Han fastslår dog, at rapporterne om utilsigtede hændelser og fejl skal tages meget alvorligt.
- Der er ingen tvivl om, at når man laver så stor en omstilling, som Sundhedplatformen var, så må det give fejl. Det må man forvente. og det har vi vidst hele tiden. Når det er sagt, så har fejlene været mange og større end vi havde forventet, der har været store svigt i forhold til data, der forsvinder og forkerte doser, der kunne have ramt patienterne alvorligt. Det har ikke været let, siger han.
Fejl skal håndteres hurtigere
Han mener dog, at det afgørende i denne sammenhæng set fra patienternes synspunkt er, om fejlene bliver opdaget og rettet hurtigt. Eller om man får skabt procedurer uden om systemet, indtil programmørerne får lappet hullerne.
- Der har været enkeltsager, hvor det er helt tydeligt, at det ikke er gået hurtigt nok. Vi har set store problemer på nogle områder, og der skal men se på, om man får grebet hurtigt ok ind, så det ikke skader patienterne. Men her er det også vigtigt, at det set fra patienternes synspunkt kan være fint nok, at problemerne it-mæssigt ikke løses med det samme, men at man i stedet laver arbejdsgange, der sikrer, at patienternes sikkerhed er i orden, siger han.