Store skoler risikerer at blive splittet i fire nye - landsformand roser idéen

Mette With Hagensen, formand for forældreorganisationen Skole og Forældre. Foto: TV ØST

To store skal skal erstattes af fire nye skoler i den fremtidige skolestruktur i Odsherred Kommune. God idé, lyder det fra Skole og Forældre.

Skolesammenlægning, decentralisering, storskoler, centralisering, distriktskoler.

Termerne er mange, og forvirringen er total. For hvad er bedst?

Nu får den lokale skole genetableret et reelt tilhørsforhold, fordi den kommer ned i en størrelse, hvor man kender personalet, og man kender sin skoleleder

Mette With Hagensen, landsformand i Skole og Forældre

Det er den også i Odsherred Kommune, hvor byrådet har sendt en forslag om ny skolestruktur i høring. Sidste frist for høringssvar er i dag.

Det var et enigt byråd, der fremlagde forslag til ny skolestruktur med fire skoler fra 1. august 2019, som afløser for de to nuværende skoler, Nordskolen og Sydskolen.

Det er et skridt i den rigtige retning, mener organisationen Skole og Forældre.

DE FIRE NYE SKOLER MED SELVSTÆNDIG LEDELSE:

Grundtvigsskolen, Nykøbing 5. - 9.klasse
Nordgårdsskolen, Nykøbing 0. - 4. klasse

Højby Skole 0.- 9. klasse
Odden Skole 0.- 6. klasse

Vig Skole 0.- 9. klasse
Egebjerg Skole 0.- 6. klasse

Bobjergskolen, Asnæs 0.- 9. klasse
Skolen på Fjorden, Fårevejle 0.- 9. klasse
Vallekilde-Hørve Skole 0.- 6. klasse

Se mere

Flere forældre er utilfredse med, at der nu igen skal ændres i skolestrukturen. I 2014 blev ni skoler lagt sammen til to distriktskoler, Sydskolen som består af afdelingerne Asnæs, Fårevejle, Hørve og Vig og Nordskolen, der består af Egebjerg, Højby, Nykøbing og Odden.

Skole og Forældre: Det helt centrale er, at en skole har bestyrelse

Nu er planerne efter fire år med to distriktskoler igen at gå tilbage til en delvis decentralisering med fire skoler, og det er en god idé ifølge Skole og Forældre.

- Nu får den lokale skole genetableret et reelt tilhørsforhold, fordi den kommer ned i en størrelse, hvor man kender personalet, og man kender sin skoleleder, fordi skolelederen kommer ind på den afdeling, som nu bliver til en skole igen. Og så får man sin egen skolebestyrelser igen, siger Mette With Hagensen, der er landsformand i Skole og Forældre.

På en del af afdelingerne, er det endt med at fungere helt okay, det her samarbejde. Dét vi synes er ærgerligt er, hvis det samarbejde nu skal splittes

Kristine Marie Berg, forældre

Hun mener, at det på de store skoler er særdeles problematisk, at der er langt fra en afdeling til en skoleleder, og at der er stor forskel på de forskellige afdelinger.

- Har man en matrikel med en skole, skal der være en bestyrelse. Det er det, vi ønsker. Der er stor forskel på de forskellige matrikler. På den lille afdeling kan man ønske at gøre det på en anden måde, og det kan man ikke, fordi den skolebestyrelse, der er der, skal lave princippet, der gælder for hele skolen, siger landsformand Mette With Hagensen.

Om skolesammenlægning:

Over hele landet vælger kommuner at lægge skoler sammen til større enheder med fælles ledelse.

Alene fra 2012 til 2016 er antallet af folkeskoler med flere afdelinger steget fra 44 til 83.

Samtidig vælger enkelte kommuner at gå den anden vej og opsplitte skoler igen, mens der andre steder opstår nye friskoler som konsekvens af sammenlægningerne.

 

Kilde: Skoleliv

Se mere

Det helt centrale, ifølge Skole og Forældre, er, at hver skole har sin egen skolebestyrelse, så forældrenes indflydelse som skolebestyrelsesmedlemmer er højere. Med storskolerne, som har flere afdelinger under sig, bliver der for langt til ledelsen.

Artiklen fortsætter under grafikken.

- Skolelederen er bare et navn på en hjemmeside. Det er ikke én, man møder i sin dagligdag. Beslutningerne bliver truffet, men afdelingerne kan have forskellige behov og bør drives på forskellig vis. Når der er én storskole, skal alt passe ind under den samme hat, siger Mette With Hagensen.

Forældre ærgrer sig over at forandringer går ud over samarbejdet

En gruppe forældre fra Odden, Egebjerg og Nykøbing Sjælland er imod planerne om at ændre skolestrukturen i Odsherred, så der igen bliver flere skoler, end de to store skoler, der er på nuværende tidspunkt. De mener endelig, at samarbejdet er kommet op at køre.

- På en del af afdelingerne, er det endt med at fungere helt okay, det her samarbejde. Dét vi synes er ærgerligt er, hvis det samarbejde nu skal splittes, siger Kristine Marie Berg, der har taget initiativ til at forældregruppen i dag skal mødes og sammen give deres høringssvar til formanden ormanden for Børne- og Uddannelsesudvalget.

Man mister det tætte samarbejde, fordi man cykler rundt imellem forskellige afdelinger

Mette With Hagensen, landsformand i Skole og Forældre

Men at der igen kommer flere skoler, forhindre ikke et fremtidigt samarbejde, mener formanden for Skole og Forældre.

- Man kan stadig have det samarbejde. Hvis du spørger personalet på de enkelte skoler, er det ikke optimalt, at man underviser på tre forskellige matrikler. Man mister det tætte samarbejde, fordi man cykler rundt imellem forskellige afdelinger. Det samarbejde kan man sagtens bibeholde – alle skolerne er jo en del af det kommunale skolevæsen, siger Mette With Hagensen.

Flere elever går på friskoler og privatskoler

Organisationen er stærk fortaler for en decentral skolestruktur, men formanden erkender dog, at i enkelte tilfælde kan give mening med skolesammenlægning:

- Der hvor lokalområdet er til det, og hvor skolen er for lille. Der hvor familien vælger skolerne fra, og økonomien også er et element, så det bliver uforholdsmæssigt dyrt at drive en enkelt lille skole, siger formanden.

Man sparer dog sjældent de penge, man regner med ved at lægge skolerne sammen.

- Vi plejer at læne os op af en rapport fra KORA, som viser, at den økonomiske gevinst man regnede med, den får man sjældent. For der er for mange forældre, der går ud og laver en friskole eller sender sine børn på privatskole, siger Mette With Hagensen fra Skole og Forældre.

Stadigt flere nye skolebørn begynder på fri- og privatskoler. I 2017 var det cirka hver sjette, viser tal fra Danmarks Statistik. Region Sjælland er den region med den højeste andel elever i 0. klasse på fri- og privatskoler (20,8 pct.).

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App