Skoleelever og Ellen Trane Nørby på charmetur i pylonerne

Sund og Bælt inviterede torsdag undervisningsminister Ellen Trane Nørby (Venstre) og en række skoleelever med op i pylonerne på Storebæltsbroen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

En gruppe skoleelever og undervisningsminister Ellen Trane Nørby (Venstre) begav sig torsdag en tur op i pylonerne på Storebæltsbroen.

De var alle  blevet inviteret af virksomheden Sund og Bælt, der er partner i Engineer the future, og som administrerer den daglige drift af blandt andet Storebæltsbroen.

Men der var en bagtanke ved arrangementet . 

Turen i det høje skete nemlig i anledning af offentliggørelse af en helt ny rundspørge lavet af Deloitte på vegne af Engineer the future. Rapporten viser, at der er stort behov for flere ingeniører.

- Vi har brug for, at flere unge vælger en naturvidenskabelig uddannelse, ellers går vi glip af udviklingen i fremtiden, derfor er det vigtigt at sætte fokus på for eksempel ingeniørkunst som her på Storebæltsbroen, lyder det fra Ellen Trane Nørby.

Starten på et samarbejde

Arrangementet på Storebæltsbroen er samtidig kickstarten på et samarbejde mellem virksomheden Sund og Bælt og Broskolen i Korsør. Et af rapportens resultater er nemlig, at de unges interesse for naturvidenskab skal vækkes allerede i grundskolen.

Derfor skal arrangementet vise ministeren, hvad det kan betyde for elever at se, hvad ingeniører laver i virkeligheden og  dermed sætte fokus på, hvad der skal til for at få et samarbejde op og stå.

Og ministeren håber skam også, at en dag som i dag kan ændre udviklingen.

- Jeg håber, at flere unge vil vælge en naturvidenskabelig uddannelse, det har vi brug for, slår Ellen Trane Nørby fast.

Samarbejdet er uden Slagelse Kommunes involvering. Det er selvom Sund og Bælt gerne ville have søsat et større og mere strategisk funderet samarbejde med flere skoler i samarbejde med kommunen.

Vil inddrage skoler i ingeniørarbejdet

Rrapporten viser desuden, at Engineer the futures partnervirksomheder gerne vil samarbejde mere med skolerne.

Men de savner koordinering fra deres lokale kommuner for at realisere projekterne. Det er første gang, man ser på skole/virksomhedssamarbejder i et virksomhedsperspektiv, som man gør i denne rapport.

 


Nyhedsoverblik