Ringstedbanens nye station må bygges om igen, når Femerntunnelen åbner

Arkivfoto. Foto: Ingrid Østergaard - TV ØST

Når Femerntunnelen åbner, har den nye Ringsted Station ikke længere den nødvendige kapacitet. Derfor skal stationen bygges om.

Når den kommende tunnel under Femern Bælt åbner og begynder at sende tog op over Sjælland, har den nye Ringsted Station ikke længere den nødvendige kapacitet, og stationen må bygges om.

Det skriver Ingeniøren.

Jernbanestyrelsen Banedanmark er ellers for tiden i gang med at ombygge Ringsted Station, som skal opgraderes til mere togtrafik og sluttes til den nye Ringstedbane, som åbner næste år.

Den mest deprimerende konsekvens af den her budgetoverskridelse er, at man får en dårlig løsning

Kristian Kreiner, professor emeritus ved CBS og tidligere leder af skolens Center for Byggeledelse

Med åbningen af den nye bane mellem København og Ringsted bliver Ringsted Station fremover et afgørende knudepunkt i den danske togtrafik.

Men ombygningen sker med den ifølge Ingeniøren billigst mulige løsning til 730 millioner kroner, efter at den planlagte løsning viste sig at blive dobbelt så dyr som budgetteret.

Flere mulige ombygninger har været i spil, såsom såkaldte niveaufri udfletninger. Det vil sige jernbanebroer enten vest eller øst for stationen, som ville gøre det muligt at sende intercitytog gennem Ringsted, uden at de kommer i vejen for stationens øvrige togtrafik.

- Det virker kortsigtet

Men den politiske forligskreds bag projektet valgte i foråret på Banedanmarks opfordring at ombygge stationen efter den såkaldte løsning 0, hvilket betyder, at stationens kapacitet ikke bliver væsentligt større end i dag.

Konsekvensen bliver, at ombygningen af Ringsted Station om ganske få år må gøres om, viser en række dokumenter om sagen.

Når den valgte løsning 0 ståR færdig i 2020, får stationen kapacitet til fire tog i timen. Men når Femerntunnelen mellem Rødby og Puttgarden ventes at åbne i 2028, og togforbindelsen til tunnelen går via Ringsted Station. Og den forbindelse får stationen ikke kapacitet til at håndtere med den valgte løsning.

- Den mest deprimerende konsekvens af den her budgetoverskridelse er, at man får en dårlig løsning. Man regner forkert på en lille del af Ringstedbanen, og så vælger man en middelmådig løsning, der underminerer idéen med hele det store projekt. Det virker kortsigtet. Og meget lidt rationelt, siger Kristian Kreiner, professor emeritus fra CBS og tidligere leder af skolens Center for Byggeledelse til Ingeniøren.

I september kom det frem, at pendlerne må vente til maj 2019, før de kan få gavn af den nye Ringstedbane.

Til den tid bliver det med færre afgange end det, der ellers var blevet lovet. I stedet for fem tog i timen i hver retning, bliver der kun to, når banen åbner til sommer.

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App